Kun pjok går til handlede kvinder

Det er en pine, at der er handlede kvinder i Danmark, men organisationen Hope Now, laver et fantastisk stykke arbejde ude i miljøet.

HVER AFTEN, når du går til ro i den trygge seng, starter der rundt omkring i Danmark et helvede for 2500 udenlandske, handlede kvinder.

Vi lever altså i et samfund, hvor der findes slaver.

Vi lever altså i et samfund, hvor der findes menneskehandel.

Vi lever altså i et samfund, hvor tusindvis af mænd dyrker alle former for sex i biler og på trappeopgange med ulykkelige kvinder, ofte nærmest børn, der lever ydmygende liv under tvang væk fra deres familie og deres land.

OG DET HAR VI GJORT længe. Uden at gøre noget særligt ved det. Regeringen har lavet en handlingsplan, men det ser ikke meget ud til, at den hjælper, for det vrimler med disse kvinder. Og jeg hader, at jeg bare ser på det uden at kunne stille noget op.

Jeg føler det faktisk som en pine.

Derfor var det en stor glæde i begyndelsen af det nye år, da der dukkede kæmpe plakater op overalt i Danmark som led i en stor kampagne – foranstaltet af organisationen Hope Now , der laver et fantastisk stykke arbejde ude i miljøet.

Men har I set reklamerne for kampagnen?

UNDER OVERSKRIFTEN 'Hvor tydelig skal menneskehandel være, før vi gør noget?' har man fotograferet afrikanske kvinder som hyldevarer.

En ung, sort kvinde sidder i en kasse blandt grøntsager og frugter.

En anden ulykkeligt udseende, sort kvinde står inde i fryseskabet blandt frostvarer og kigger ud på os.

Der er nogle reklamefolk, der har været kreative. Ingen tvivl om det. Og organisationen har i 2007 fået en pris for en kampagne, og det vil de nok også få for den her. Den er flot!

Rigtig flot!

Men jeg tror, at den er så smart og fortænkt, at budskabet ikke forstås.

Hvorfor står de i et køleskab?

Og ved alle lige, hvad menneskehandel egentlig går ud på i Danmark?DET HAR JEG SÅ GÅET og tænkt over og blev bekræftet på et offentligt herretoilet i provinsen i denne uge.

Jeg indrømmer ærligt og redeligt, at jeg smuttede ind på et tomt herretoilet, fordi køen hos kvinderne var uoverskuelig, og jeg skulle holde foredrag. Inde hos herrerne hang så plakaten med kvinden i æblekassen, så de kunne studere den og få dårlig samvittighed, mens de vaskede deres hænder.

JEG HØRTE NOGLE herrer komme ind og turde ikke gå ud, før de var gået, så derfor overværede jeg følgende samtale:

'Hvorfor sidder den pige i en kasse mellem grøntsagerne?' spurgte den ene.

Så var der stille længe, og jeg forestillede mig dem begge studere plakaten.

Så sagde den anden: 'Udlændingene er nok underbetalte i grøntsags-brancen'.

De lød søde og interesserede i den plakat, og de lavede ikke spor sjov. De kunne bare ikke forstå budskabet.

Endelig gik de ud, mens de stadig diskuterede det mærkelige, de havde set på et toilet.

Jeg tror egentlig ikke, de havde lagt mærke til mig, hvis jeg var kommet ud.

SMART REKLAME ER ikke altid det rette budskab. Her tror jeg, man skulle have taget tyren ved hornene og vist, hvad det drejer sig om. Nemlig tvangsprostitution af ulykkelige kvinder.

Overalt i verden handles tusindvis af mennesker – også mænd – men i Danmark er det hovedsagligt kvinder til sexindustrien.

Jeg ville have rettet kampagnen mod de stupide mænd, der ødelægger unge kvinders liv for altid.

GØR DEM TIL GRIN og hån dem!

Vis, at de er nogle sølle pjok!

Her hjælper ikke avancerede, underspillede budskaber.

De skal have det råt for usødet, ellers fatter de ikke en brik.

Jeg ville have rettet kampagnen mod de stupide mænd, der ødelægger unge kvinders liv for altid

0 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere