DR: Danmarks nye reklamekanal

DR er endnu engang blevet kritiseret for skjult reklame, kanalen fortsætter ufortrødent.

Vært, Anne Hjernøe, på DR2's AnneMad. Anne Hjernøe har udgivet en bog med samme navn som programmet.
Vært, Anne Hjernøe, på DR2's AnneMad. Anne Hjernøe har udgivet en bog med samme navn som programmet.

Nu er et af DR's madprogrammer igen i søgelyset. Denne gang drejer det sig om udsendelsen AnneMad på DR2. Værten på programmet har skrevet en bog med akkurat samme navn som udsendelsen, og ikke nok med det, så læner programmerne sig kraftigt op af bogens indhold.

Bogen udgives på Politikens Forlag, og det reklamerer dr.dk for.

Ekspert: DR I bryder loven
Mediejurist Oluf Jørgensen, ansat ved Danmarks Journalisthøjskole, er ikke i tvivl om, at DR laver skjult reklame i strid med loven.

- Fremhævelsen på dr.dk af bogudgivelsen er efter min vurdering ulovlig, skjult reklame, hvis det er programværtens egen bog. I så fald er fremhævelsen på dr.dk en overtrædelse af radio- og fjernsynsloven og markedsføringslovens forbud mod skjult reklame, udtaler Oluf Jørgensen.

Da Ritzau gik ind i sagen, fjernede DR omtalen af bogen fra deres hjemmeside, men kort efter blev den lagt på igen.

DR: Nej vi gør ikke
Ifølge DR's direktør for programproduktionen, Mette Bock, skyldes det, at omtalen ikke er et problem.
- Det er en del af det at præsentere programmet og værten bag, og derfor vil du sikkert kunne finde mange flere eksempler på det, siger direktør for programproduktionen Mette Bock til Ritzau.

Efter hendes vurdering er omtalen af bogen en del af den redaktionelle præsentation af programmet og værten. Oluf Jørgensen er dog ikke i tvivl om, hvordan reglerne skal tolkes.

DR, det er jo ikke første gang
- DR og andre tv-medier skal være særligt opmærksomme på at undgå skjult reklame, når en programvært har økonomiske interesser i at fremme kendskab til bestemte varer eller som her en bog, siger han.

Det er ikke første gang DR høster ballade for deres madprogrammer. I oktober fik DR en næse af Radio- og tv-nævnet for at have tilladt skjult reklame i programmet 'Boller af stål'. Her reklamerede værten, Camilla Plum, for sin egen mel-virksomhed.

Bliver I ved?
Spørgsmåler er, om DR er færdige med skjult reklame.
I øjeblikket kan man på DR's hjemmeside downloade Liza Marklunds nye bog som podcast. I den forbindelse sender DR TV-spots, der reklamerer for både bog og podcast.

Liza Marklund får altså masser af reklame for hendes nye udgivelse, og til gengæld kan DR give sine brugere alletiders mulighed for en gratis gave.

Er det skjult reklame? Tror du, at DR har lovet Liza Marklund noget til gengæld for at kunne bruge hendes bog som podcast, et bestemt antal reklamespots for bogen f.eks?

0 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere