20 madvarer der gi'r højere forbrænding

Nogle fødevarer er guld for din forbrænding. Se hvad du skal spise, og hvordan du tilbereder det

Stjernekokken Henrik Boserup hjælper Ekstra Bladets læsere med nemme opskrifter, der sætter gang i forbrændingen. - Det gode ved de her råvarer er, at de kan kombineres. Man kan komme nødder i salaten eller bær og fiberrig mysli oven på den fedtfattige yoghurt. På den måde får man flere af råvarerne samtidig.Man kan både spise sig til en højere forbrænding og et bedre helbred og mange andre ting, siger han. Foto: Mads Winther
Stjernekokken Henrik Boserup hjælper Ekstra Bladets læsere med nemme opskrifter, der sætter gang i forbrændingen. - Det gode ved de her råvarer er, at de kan kombineres. Man kan komme nødder i salaten eller bær og fiberrig mysli oven på den fedtfattige yoghurt. På den måde får man flere af råvarerne samtidig.Man kan både spise sig til en højere forbrænding og et bedre helbred og mange andre ting, siger han. Foto: Mads Winther

1. Æg:
Det høje indhold af protein giver et stabilt blodsukker, og det gør dig mindre sulten og forhindrer dermed, at du spiser for meget.

2. Bønner:
Indeholder det naturlige fordøjelseshormon cholecystokinin, der nedsætter appetitten.

3. Salat:
Spiser du en stor kaloriefattig salat inden maden, spiser du mindre af selve hovedmåltidet. Mængden af salat snyder hjernen til at tro, at maven er fuld.

4. Grøn te:
Grøn te indeholder koffein, der er slankende, og antioxidanter som f.eks. catechiner øger kroppens fedtforbrænding.

5. Pærer:
Er en af de frugter, som indeholder flest fibre. Fiberrig mad giver en mæthedsfornemmelse og et stabilt blodsukker.

6. Suppe:
En kop suppe virker lige så mættende som et stykke kylling, fordi hjernen opfatter suppe som noget, der fylder maven op.

6. Magert kød:
Indeholder syren leucin, som hjælper til at opretholde muskler, der forbrænder flere kalorier end fedt.

7. Olivenolie:
Det er en umættet fedtsyre, som får kroppen til at forbrænde flere kalorier.

8. Grapefrugt:
En halv grapefrugt før hvert måltid eller tre glas grapefrugtjuice om dagen giver et vægttab på godt 1,5 kilo på 12 uger. Det skyldes frugtens indhold af fytokemikalier, der reducerer kroppens niveau af insulin og derved tvinger den til at forbrænde flere kalorier.

9. Kanel:
En kvart teske om dagen stabiliserer blodsukkeret, sænker kolesteroltallet og øger forbrændingen.

10. Nødder:
Folk, der spiser 80 gram nødder om dagen, spiser mindre ved måltiderne og har et højere stofskifte.

11. Fiberrig morgenmad:
Jo større fiberindholdet er i morgenmaden, jo mindre spiser man resten af dagen.

12. Mejeriprodukter: Fedtfattige produkter med et højt indhold af kalcium og protein fremmer vægttab og hjælper til at vedligeholde muskelmassen.

13. Chili:
Indeholder stoffet capsaicin, som nedsætter appetitten og sætter forbrændingen i vejret.

14. Ingefær:
Øger stofskiftet og afgifter også kroppen, fordi det stimulerer cirkulationen.

15. Citrusfruger:
Det høje indhold af C-vitamin virker fedtforbrændende.

16. Bær:
Både bær og æbler indeholder pectin, der begrænser mængden af fedt, som cellerne kan absorbere. Det skyldes frugternes vand-bindende egenskaber.

17. Bananer:
Bananer indeholder 450 milligram kalcium, som øger stofskiftet og regulerer kroppens vandbalance.

18. Fisk:
Laks, makrel og tun er gode kilder til de essentielle fedende syrer som omega 3, 6 og 9. Når man jævnligt spiser fisk, mindskes kroppens indhold af proteinhormoner, der sløver stofskiftet og resulterer i overvægt.

19. Hvidløg:
Det er et naturligt antibiotikum, som regulerer blodsukkeret. Øger stofskiftet og sænker niveauet af insulin, og det resulterer i en høj fedtforbrænding.

20. Eddike:
Sikrer et stabilt blodsukker og en god mæthedsfornemmelse.

Kilder: Forskning fortaget ved: VA Medical Center, The Nutrition and Metabolic Research Center, Det Amerikanske Landbrugs-ministerium, Purdue University, The University of Illinois, The U.S. Food and Drug Administration, University of California, Penn State University samt japanske og svenske undersøgelser.

Foto: Mads Winther

1 af 7 En fræk makrel i tomat. makrel med skind oven på hakkede, friske tomater stegt på pande. Krydret med salt og citron og pyntet med dild.
2 af 7 Let kogte grønne bønner med salt, citron, olivenolie og forårsløg. Egner sig godt som tilbehør.
3 af 7 Yoghurt naturel med hjemmelavet, fiberrig mysli, hindbærfest (hindbærsyltetøj) og friske bær.
4 af 7 Bagt torsk med æbler, citronsaft, olie, salt og revet peberrod.
5 af 7 Suppe på kalv med grøntsager. Kog kalvestykker med ben sammen med grøntsager i tre til fire timer. Pil kødet fra benene og server med citronsaft, salt og peber.
6 af 7 Magert kalvekød stegt på panden med citronsaft, salt og olie. Hvis kødet er godt, skal det steget rødt. temperaturen inde i kødet må ikke overstige 47 grader - så bevares de enzymer, der hjælper fordøjelsen igang.
7 af 7 Stjernekokken Henrik Boserup hjælper Ekstra Bladets læsere med nemme opskrifter, der sætter gang i forbrændingen. - Det gode ved de her råvarer er, at de kan kombineres. Man kan komme nødder i salaten eller bær og fiberrig mysli oven på den fedtfattige yoghurt. På den måde får man flere af råvarerne samtidig.Man kan både spise sig til en højere forbrænding og et bedre helbred og mange andre ting, siger han. Foto: Mads Winther
kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste i nationen!
Seneste i nationen!
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere
Ved du noget? Tip Ekstra Bladet  -  E-mail 1224@eb.dk SMS til 1224 Tlf: 33111313
Nyhedsredaktør:Kim Vangkilde
Ansv. chefredaktør:Poul Madsen