Hvad er mest pinligt - at blive mindet om. at man har glemt at betale den 50'er, man lånte til en sandwich, tilbage? Eller at minde en ven eller en kollega om, at de stadig skylder én penge?
Danske Bank, der gerne vil have deres kunder til at bruge den digitale betalingsmulighed Mobile-Pay, har undersøgt hvordan danskerne har det med at inddrive de mindre gældsposter dagligdagen er fyldt af - og fundet ud af, at hele 46 procent har det skidt med at bede om at få dem igen.
Pinlighedsgrænsen
- De fleste af os har en eller anden form for pinlighedsgrænse for, hvor små beløb man kan være bekendt at bede om at få tilbage, siger bankens privatøkonom Las Olsen til Politiken.
- Det er fordi, det ligger dybt i vores kultur - i os allesammen - at det ikek duer at være fedtet, og at det ikke er godt at gå i små sko. Det er den tendens vi ser ret tydeligt i denne måling, uddyber økonomen. Kun hver femte dansker kradser gæld ind uanset størrelse.
Men hvordan har du det med at kræve penge tilbage - og husker du selv at betale?