Schaldemose: 45 min hurtigere til Tyskland med EU-støtte

Morten Messerschmidt, DF, og Christel Schaldemose, Socialdemokraterne, varmer op til EU-parlamentsvalget. I et debat-maraton - 42 indlæg i alt - skriver de hveranden dag frem til valgdagen her på nationen!

Snart bliver det endnu nemmere at komme til Tyskland fra den østlige del af Danmark.

De sidste 40 år har flere og flere danskere benyttet den østlige passage fra Danmark til Tyskland.

Faktisk er trafikken over Rødby-Puttgarten steget med 3 procent hvert år de sidste 40 år. Der er altså god brug for at binde området bedre sammen. Og der er god økonomi i det.

For pendleren betyder den nye forbindelse 45 minutter sparet i transporttid i bil og lastbil mellem København og Hamborg. Tager man toget, sparer man halvanden time – det er noget, der kan mærkes.

Byggeprojektet i sig selv giver også et økonomisk løft. For hvert år byggeriet foregår, skabes der i alt 4.000 nye jobs i området. De 3.000 skabes på den danske side af forbindelsen. Og for hvert af disse job, der er knyttet til byggeriet, bliver der skabt et ekstra job hos underleverandørerne.

Det er altså 6.000 stillinger hvert år, der skal besættes af mennesker i kød og blod. Mennesker som får noget at stå op til. Når byggeriet er færdigt vil det beskæftige 300 mand året rundt. Femern Bælt-forbindelsen har fået den højeste sats i støtte fra EU. Indtil 2015 har EU givet 1.527 mio. kr. til projektet. Langt de fleste EU-projekter giver god mening.



Morten Messerschmidt skriver videre om EU-politik i morgen - og så kan du hver dag frem til Europa-parlamentsvalget d. 25. maj følge de to EU-politikere her på nationen!

0 kommentarer
Vis kommentarer