Efter mors død: Bare læger og IT-systemer snakkede sammen

Stefans mor var gennem et langt sygdomsforløb, og han kan ikke slippe tanken om, at lægerne og deres IT-systemer bør være bedre til at tale sammen

Marie-Louise og Stefan med deres mor. Stefan kæmper nu for, at andre patienter ikke skal igennem samme slidsomme forløb, som hans mor. (Privatfoto)
Marie-Louise og Stefan med deres mor. Stefan kæmper nu for, at andre patienter ikke skal igennem samme slidsomme forløb, som hans mor. (Privatfoto)

- Min mor var et af de mennesker, som blev underkuet af det danske sundhedsvæsens kommunikationssystem.

- Hun fik for 2 år siden konstateret cancer i tarmen. Den ubehagelige rejse, hun nu skulle igennem, imellem 2 regionshospitaler, åd hendes kræfter op.

Elendig kommunikatione sled mere end kemo
- En stor årsag var den dårlige kommunikation. Kemoterapiens ubehageligheder kunne slet ikke måle sig, med den svigt hun følte sig udsat for.

Sådan skriver Stefan M til nationen! i et brev om de oplevelser hans mor havde med læger, der ikke kunne 'finde' hende i de IT-systemer, det danske sundhedssystem benytter sig af.

Mor skulle have prøveresultat - men det var ikke klar
Stefans store ønske er et fælles elektronisk patientjournal-system, og hans skriveri lægger sig i kølvandet på meldinger fra Lægeforeningen, der i juni 2013 skrev 'Vi er så trætte af dårlige it-løsninger' og regeringens Digital sundhed får et løft med ny strategi fra samme år, men Stefan synes ikke det er godt nok. hans brev fortsætter således:

- Til tider mødte min mor forgæves op for at få svar på hendes prøver.

- Det var også mange gang en ny læge, hun kom ind til. Enten havde lægen ikke fået sagen tilsendt, eller så skulle lægen først lige skulle sætte sig ind i den. Og hver gang gik der vigtig tid til spilde.

- Hun konfronterede det til en sygeplejerske, som erkende, at de havde kommunikations problemer med deres IT systemer. Men de havde fået mundkurv på af den øverste lægeledelse.

En scanning var 5 måneder undervejs
- Til sidst blev hun så træt af det, så når hun havde fået foretaget en prøve på det ene sygehus, bad hun simpelthen om at få sine journaler udskrevet, så hun kunne tage dem med til det andet sygehus.

- Hendes cancer udviklede sig - sikkert også på grund af overstående. En scanning var f.ex. hele 5 måneder undervejs, før den endte det rigtige sted. Og der var det for sent, skriver Stefan, der søger støtte til sin kamp for bedre kommunikation i sundhedssystemet på denne Facebook-side.

Men hvad med dig? Har du oplevet dårlig/svigtende kommunikation mellem sundhedspersonale?

Og tror du en fælles patientjournal, som alle i sundhedssystemet havde adgang til, ville løse kommunikationsproblemerne?

 

 

 

0 kommentarer
Vis kommentarer