Der er jo masser af plads i bus-banen til mig

Marcel Y kører taxi, men vil gerne køre lidt mere og slippe for at sidde i køerne. Skal han have lov til det?

- Det er et alvorligt problem for taxi-erhvervet og miljøet i København, at taxierne stadig ikke må benytte busbanerne.

- Taxikørsel i busbanerne vil indebære adskillige og mærkbare fordele for befolkningen i København.

Miljø, økonomi og de handicappede
Sådan skriver Marcel Y. der udover at være aktiv debattør på nationen!, også kører for Amager/Øbro taxi. Marcel peger på 3 gode grunde til at tillade taxi'er i busbanerne - miljø, økonomi og hensyn til de handicappede. Hans brev - som også er sendt til Københavns teknikborgmester, Morten Kabel - fortsætter således:

- Hvis jeg og andre får lov at køre i busbanerne, vil det først og fremmest betyde en betydellig reduktion i CO2 udslippet fra de hundredevis af taxier, som holder i de lange køer i den Københavnske trafik.

- Taxierne, uanset om de kører med kunder eller tomme, vil nå hurtigere frem til holdepladserne og vente med slukket motor.

Kan komme til tiden
- Dernæst, vil de mange handikappede børn, som køres til- og fra forskellige institutioner, når hurtigere frem og skånes for den lange transporttid. Også skolebørnene, vil have godt af kortere transporttid på vej til- og fra skole eller fritidshjem.

- Ikke mindst turisterne, som samfundsøkonomien sætter stor pris på, vil spare dyrebare turist tid, samt en hel del penge, som de kan fornøje sig for.

Turister klager over prisen
- Turisterne klager over, at de forholdsvis korte ture fra- og til deres hotel tager for lang tid og er relativt dyre, idet taxien holder længe i en bilkø.

- Alle disse forhold kan blive langt bedre, hvis taxierne kunne benytte busbanerne. Der vil ikke være nogen gener for bustrafikken, idet busserne vil altid have forkørselsret.

- Ind- og udstigning fra taxierne foregår hurtigt, så taxierne vil hurtigt køre videre og forlade busbanerne.

- Det kan ikke gå hurtigt nok med at iværksætte et forsøg over en periode, således at taxikørsel i busbanerne i sagligt kan evalueres, skriver Marcel Y, der også er ked af, at Købehavn nedlægger taxiholdepladser på f. ex. Trianglen på Østerbro, Nørrebro togstation, Brønshøj torv og Overgaden Over Vandet på Christianshavn, og at Uber ser ud til at få et milliard overskud.

Hvor ligger du i busbane-debatten? Og har du forslag til andre typer køretøjer, der skal have lov til at benytte busbaner - ladcykler f.ex?

 

89 kommentarer
Vis kommentarer