DSB-kontrollør tastede forkert bøde: Havde slet ikke været i toget

En dansk pige fik en bøde for manglende billet - men hun havde slet ikke været i toget. Nu erkender DSB, at der kan ske fejl, og at kontrolløren i den pågældende sag havde tastet et svensk cpr-nummer forkert ind. Har du også fået en bøde for en tur, du ikke aldrig tog?

Det er heldigvis ikke så ofte, at vi modtager henvendelser fra kunder, der fortæller, at de modtaget en kontrolafgift for en rejse, de ikke har foretaget, lyder det fra DSBs presseafdeling. Men har du nogensinde fået en anden persons bøde? Arkivfoto: Morten Langkilde
Det er heldigvis ikke så ofte, at vi modtager henvendelser fra kunder, der fortæller, at de modtaget en kontrolafgift for en rejse, de ikke har foretaget, lyder det fra DSBs presseafdeling. Men har du nogensinde fået en anden persons bøde? Arkivfoto: Morten Langkilde

- Jeg har altid fået at vide, at det system, DSB-personalet bruger til at afsløre gratister er ufejlbarligt.

- Men nu har jeg hørt om en sag, hvor DSB ved en fejl har udskrevet en kontrolafgift til en person, som slet ikke var i toget.

Jeg fik at vide at DSB ikke begik fejl
Sådan indleder nationens! 'Hansen' et brev om den måde DSBs kontrolafgifter bliver udskrevet på - og om muligheden for, at DSB kan begå fejl. Hansen har sendt dette link fra DSBs Facebook-profilv (se udskriften herunder), og som du kan se i det svar DSB har sendt til nationen!, så kan der godt opstå fejl med kontrolafgifter. Hansens brev fortsætter nemlig således:

- Det var jeg også ude for for adskillige år siden (Hansen fik også en en bøde uden at have været i toget red.).

- Men dengang svarede man, at der ikke kunne ske fejl, og at jeg bare skulle betale.

DSB; Der kan være sket identitetstyveri
- Har DSB fået nyt system, eller var jeg for godtroende dengang. Kan Ekstra Bladet ikke bore lidt i det, beder Hansen om, og via DSBs pressekontor har etaten denne forklaring på den 'forkerte' bøden:

- Det er heldigvis ikke så ofte, at DSB modtager henvendelser fra kunder, der fortæller, at de modtaget en kontrolafgift for en rejse, de ikke har foretaget.

- Når DSB modtager den type henvendelser, så går der en proces i gang, hvor vi kontrollerer, om afgiften er givet til den rette kunde.

- Der kan være forskellige årsager til, at det kan ske, en af dem er identitetstyveri.

- Det tager DSB meget seriøst, da personens cpr-nummer så også kan misbruges i andre sammenhænge.

Men i dette tilfælde skulle vi udskrive en bøde til en svensker
- I dette tilfælde er der sket en beklagelig fejl, da kontrolafgiften skulle have været udskrevet til en svensk person.

- De svenske cpr-numre skrives omvendt, det har togføreren ikke været opmærksom på i situationen.

- Der har så været et match med cpr-nummeret på en dansk person, der modtog kontrolafgiften.

Det er beklageligt at når det sker
- Den slags forekommer sjældent, men det er beklageligt, når det sker.

- DSB tager sådanne henvendelser meget seriøst og undersøger dem altid blandt andet for at sikre, at der ikke er tale om misbrug af cpr-numre.

- Den problematik forekommer nemlig, også selv om vi forsøger at gøre noget for at hindre det, skriver DSB, men hvad er din erfaring?

Jeanette til DSB:

Min datter har modtaget en rykker for en kontrolafgift for at rejse uden billet til Malmø!?

Det mystiske er, at hun slet ikke har været med toget til Malmø og i øvrigt heller aldrig har modtaget den kontrolafgift, der rykkes for?

Hvordan kan det lade sig gøre ????

-----------------------------

DSB:

Hej Jeanette

Det virker da også meget mærkeligt, hvis din datter har fået en rykker for en afgift, som hun ikke har modtaget.

Jeg vil anbefale, at du tager kontakt til vores afdeling for kontrolafgifter på 70 13 14 15 (tast 2-3-1) mellem 10:00 - 14:00. De vil nemlig have mulighed for at undersøge sagen nærmere.

De bedste hilsener,

Sebastian

----------------------------

Jeanette til DSB:

.....men det er da irriterende, at man skal bøvle med sådan noget, når man slet ikke har kørt med toget den dag og slet slet ikke har været i Malmø .De fleste er øvrigt i skole mellem 10 og 14.

----------------------------

DSB:

Hej Jeanette

Ja, det forstår jeg godt. Men hvis din datter ikke har rejst, kunne det lyde som om, at nogle har brugt hendes CPR-nummer.

Derfor synes jeg, at det er bedst, hvis du får sagen undersøgt nærmere.

Hvis det ikke passer dig at ringe ind, kan du skrive ind mail via formularen her: https://www.dsb.dk/.../jeg-vil-gerne.../kontrolafgift-klage/

De bedste hilsener,

Sebastian

---------------------------------

Jeanette til  DSB:

Ja, vi vil da under ingen omstændigheder betale den regning og det ville også være rart med en opklaring af, hvem der har givet sig ud for at være hende ( det er jo sådan set det mest bekymrende), med mindre det er DSB, der har lavet en fejl?

---------------------------------

DSB:

Hej Jeanette

Udsteder vores Togpersonale en kontrolafgift, skal kunden legitimere sig ved kørekort eller andet retsgyldigt dokument med foto og kvittere for modtagelse af kontrolafgift, hvoraf fremgår navn, adresse, fødselsdato og underskrift. Ved manglende billedlegitimation vil vores personale stille kontrolspørgsmål med afsæt i CPR registret, med henblik på at verificere kundens identitet.

Hvis der er tale om identitetstyveri er det en meget alvorlig sag, som vi vil gøre alt for at medvirke til at få stoppet. Derfor skal du følge de råd, vi kommer med her: https://www.dsb.dk/.../mit-identitet-er-blevet-misbrugt/.

De bedste hilsener,

Sebastian

----------------------------

Jeanette til DBS:

DSB må så kunne oplyse om, hvad det er for oplysninger, der ligger til grund for at sende afgiften til min datter, men det ville være smart, hvis I tog et billede af synderen, ligesom ved fartbøder.

Vi er i gang med at prøve at finde ud af, om hun kender nogen, der har været i Malmø den pågældende dag.

--------------------------

DSB:

Hej Jeanette

Det lyder som en god ide. Jeg håber, at I får løst sagen.

De bedste hilsener,

Sebastian

------------------------------------

Jeanette til DSB (med flere vrede smileyer)
Nå, men det viste sig,, at være kontrolløren, der havde skrevet et forkert personnummer, hvilket det lykkedes mig at få oplyst efter en ellers uforskammet såkaldt “kundeservicemedarbejder” havde afvist mig og sagt, at jeg skulle skrive en klage.

Det er MEGET uheldigt at den slags sker. Vi har ligget vågen den halve nat og spekuleret på, hvem der kunne have giver sig ud for at være hende.

Man behøver åbenbart ikke engang at tage toget, for at få bøvl med DSB

-------------------------------

DSB Hej igen Jeanette

Jeg beklager, hvis du ikke er blevet talt til i en ordentlig tone. Jeg kan godt forstå, at det er frustrerende, at I har fået den rykker. Hvis det skyldes en fejl.

Er sagen afsluttet nu?

De bedste hilsener,

Sebastian

 

131 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere