Dummebøde på 8000: Fik ikke afmeldt el-måler i brændt hus

Barbara synes ikke hendes el-selskab har gjort spor for at hjælpe hende – tværtimod synes hun at Sydnergi har snydt hende. Læs hvorfor…

- Mit hus brændte den 4.9.2015.

- Ca 3 uger efter kom der en mand fra Sydenergi og ville kontrollere min elmåler, fordi der ikke blev brugt strøm fra den i et stykke tid.

- Da huset var brændt kunne han ikke komme ind der. Han gik igen og sagde, at han nok skulle gi den besked videre.

Brugte ingen strøm - de trak 3800 kr i november
Sådan indleder Barbara E fra Sydals et læserbrev til Ekstra Bladet om at være forvirret over alle de ting, man skal tage stilling til efter en husbrand – og så føle at man bliver forfulgt af elselskabet, der trækker penge og penge selv om man jo ikke bruger noget strøm.
Hendes brev – som Sydenergi kommenterer nedenfor – fortsætter således: 

- I november trak Sydenergi ca 3800kr fra mit budget. Jeg tænkte at det nok var det sidste strøm og afdrag på de ting, jeg havde på afdrag ved dem.

Brugte ingen strøm - de trak 3800 kr i februar
- Til februar trak de igen næsten samme beløb. Nu kontaktede jeg Sydenergi og fik at vide af en flink dame, at det var nogle akontobeløb, de har trukket, fordi de kunne se at der ikke blive brugt strøm. Aconto.

- Jeg fik at vide at min måler skulle afmeldes. Det har jeg aldrig hørt om.

- Hverken min forsikring vidste det eller nogen af de mennesker som havde med det brændte hus at gøre.

Elhjørnet nede i centrum afmeldte måleren
- Hvis jeg afmeldte måleren ville hun regulere de beløb som jeg havde indbetalt og hun ville gå tilbage til den 4.9.2015.

-Jeg fik Elhjørnet i centrum til at afmelde min måler. Det blev den den 27.1. 2016. Det har jeg papir på.

- Jeg ringede til Sydenergi igen og spurgte hvornår der kom penge tilbage på min konto og nu starter problemerne.

Så ville de trække 12.000 her i april - men det fik jeg stoppet
- Her i april ville Sydenergi så trække over 12000kr fra min konto. Det fik jeg stoppet.

- De havde opsagt min aftale med dem, fordi jeg har afmeldt min måler. Jeg skulle betale alle penge på en gang (for nogle hvidevarer, Barnara har købt via Sydenergi) selvom jeg ikke har misligeholdt betalinger afdrag.

- Sådan er det.

- Hun kunne tilbyde mig en afdragsordning som hed 1000kr.om måneden, som er meget mere end jeg har gjort før. Ud over det sagde hun, at de har modregnet nogle penge som jeg egentlig skulle have tilbage.

Kunne vi ikke bare have snakket sammen
- Det var så kringlet at jeg til sidst kørte til Esbjerg. Jeg havde min svigerdatter med så vi var to.

- Vi fik vist på en skærm hvad de har gjort. De havde først afmeldt min måler den 14. Marts efter de havde snakket med Elhjønet i centrum. De var ikke sikker på hvad de skulle gøre. Helt afmelde eller ej.

- Manden som var ude ved mig tre uger efter branden har de ikke hørt fra og vidste ikke at han var ude.

Mit hus var brændt - og jeg skulle læse det med småt
- Jeg spurgte om de ikke kunne ha kontaktet mig og vi så kunne finde en løsning. Den service yder vi ikke sagde hun. Jeg skulle selv læse i deres regler at jeg skulle afmelde eller midlertidig nedlægge måleren.

- Jeg føler mig snydt og dårlig behandlet, fordi de slet ikke kontaktede mig og hjalp mig igennem alt det.

- Jeg har mistet hele mit liv og så har jeg slet ikke tænkt på at bladre rundt i deres regler. De har plukket mig, skriver Barbara.

Sydnergi beklager og udreder på mandag
Hos Sydenergi beklager kundedirektør Thomas Fugl den behandling Barbara har fået, og lover at man vil tage kontakt til hende på mandag:

- Først og fremmest vil jeg naturligvis dybt beklage den situation Barbara Eriksen er kommet i.

- Først at opleve sit hjem brænde ned og derefter have udfordringer med os som energiselskab!

- Vi er et kundeejet og dermed også kundedrevet selskab, så i alt hvad vi gør, forsøger vi at tænke kunden først.

- Dette er desværre et eksempel på det modsatte, og det beror sig dels på procedurefejl og dels på mangelfuld kommunikation.

- Vi har tydeligvis begået en fejl, i det informationen fra teknikeren ikke er nået til administrationen. Dette er beklageligt, og vi ser ind i hvordan vi potentielt kan forbedre denne proces fremadrettet.

Man skal ikke betale for noget man ikke bruger
- De omtalte beløb består ud over aconto-fakturering, som træder i kraft i forbindelse med fejl på elmåler, også af afdrag på lån i forbindelse med køb af hvidevarer over el-regningen.

- Jeg kan i øvrigt oplyse, at Barbara i den pågældende periode ikke er opkrævet markeds-el, da der ikke har været noget forbrug.

- At Barbara tydeligvis ikke har fået optimal kundeservice ved sine henvendelser, er tillige meget beklageligt.

- Barbara skal naturligvis ikke betale for noget hun ikke har fået – i dette tilfælde el-distribution - underforstået at der ikke kan være noget forbrug ved et nedbrændt hus.

- Derfor vil vi mandag tage kontakt til Barbara, og sørge for at regninger m.m. udredes, således Barbara bedst muligt kan komme videre.

- Endnu en gang skal jeg beklage den situation Barbara er kommet i. Det er ikke den service vi ønsker for vores kunder, skriver Thomas Fugl til nationen!

Barbara har lovet at skrive tilbage....

 

108 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere