- Aha... kystruten vil ikke have kunder i private biler? Det er fint.
- I et land, hvor 80 % af salget af nye biler er elektriske, og mange rederier allerede kæmper, er dette sandsynligvis det rigtige træk.
Kan slukke brand i benzin-og dieselbiler
Sådan skriver norske Alexander M. i en af de mest populære kommentarer (48 likes), der er skrevet på norsk TV2s Facebook-profil om rederiet Havila Kystruten, der nu nægter elbiler at køre ombord på rederiets fire færger.
Men brand i en el- eller brintbil kan vi ikke slukke selv
Færgefirmaet har nemlig bedt sikkerhedsfirmaet Proactima om at udarbejde en risikoanalyse. Og i følge det danske medie Maritime Danmark er elbil-forbuddet begrundet i brandfare:
- Der er tale om en ren sikkerhedsvurdering, og konklusionen på risikoanalysen viser, at en eventuel brand i fossile køretøjer vil kunne håndteres af de systemer og den besætning, vi har ombord.
- En eventuel brand i el-, hybrid- eller brintbiler vil kræve ekstern redningsindsats og kan bringe mennesker om bord og skibene i fare.
Mistanke: El-bilejere er idioter
Vi tager ingen risiko
- Vi tager sikkerhed seriøst, og det er naturligvis en risiko, vi under ingen omstændigheder er villige til at tage, siger Bent Martini,der er administrerende direktør i Havila Kystruten i en pressemeddelelse, og læser man videre i de ialt 1400 kommentarer, så er faktisk en del nordmænd, der synes beslutningen giver mening:
- Disse skibe har ikke midler til at slukke en brand i elbiler - i øjeblikket er det kun besætningerne i lufthavne, der har det.
- Derfor giver det mening ikke at tillade transport af elbiler, skriver Roy A, der har fået 127 likes, og Lars K. har fået 50 likes for den her:
Sindssygt høje temperaturer
- Der er et helt andet brandbillede i en fossilbil.
- Vi taler om sindssygt høje temperaturer, og hvor en fossilbil kan slukkes med en brandslukker eller brandslange, hvor en elbil skal nedsænkes i vand, skriver Lars, men hvad siger du?
Strømkrise: Forbud mod elbiler