Ferie til 19000 gik i vasken: Far, har du ikke bestilt visum?

Martin købte en tur til Goa i Indien syv dage før afrejse. Det gik galt

- Det hele starter med, at jeg har ferie til gode. På grund af dette søger jeg på nettet og her finder jeg en tur til Indien som lyder enormt spændende..

- Jeg fortæller om det på mit job, og her er der en som fortæller mig at man kan bestille rejsen på selskabets svenske side og så spare lidt penge (og som single far er det nu rart).

Fedt - vi skal til Goa om 7 dage
- Så rejsen bliver bestilt den 15 januar og så med afrejse 7 dage efter. Den koster 19000 svk.

Sådan indleder nationens! Martin et læserbrev han har skrevet 'til lidt skræk og advarsel', så andre ikke kommer i samme triste situation, som han og sønnen havnede i. Brevet frotsætter nemlig således:

Kører tidligt - vi glæder os
- Afrejse-dagen oprinder og som alle der har prøvet det før ved, er man jo lidt oppe og køre, fordi man glæder sig til oplevelserne.

- Min søn og jeg kører derfor tidligt i lufthavnen, ca. 110 km, og vi står faktisk ved indtjekning ved Qatar Airways skranke ved en 08 tiden.

- Her siger manden bag skranken så til mig at 'pas og billetter er ok, men han skal lige se vores visum til Indien'..

Jamen, vi har ikke noget visum
- Jeg ligner jo straks et stort spørgsmål tegn, da de rejser jeg har prøvet før, ikke har haft dette, eller også har vi fået det i lufthavnen.

- 'Jamen vi har ikke noget visum', fortæller jeg”..

- Har dit rejse selskab ikke under rettet dig om dette”??

- Nej siger jeg.. hvad gør jeg?

- Ja du kan jo prøve at ringe til rejse selskabet.

Visum skal man selv skaffe
- Da rejse selskabet først åbner ved telefonerne klokken 09, er denne time jo enormt lang… Jeg får fat i selskabet og fortæller min situation..

- Telefon manden siger så 'ja. det er også rigtigt, at man skal skaffe sig visum, det skal man gøre minimum 3 uger før afrejse'.

- Jamen hov.. jeg har jo bestilt rejsen for 7 dage siden, hvorfor er der ingen som har kontaktet mig med den viden, så jeg havde en chance til at gøre noget'.

Du kunne jo være indisk statsborger
- 'Du kunne jo være Indisk statsborger', siger han så… (nu hedder min søn Benjamin & jeg Martin, så hvor stor er den chance lige) - men prøv at tag til den Indiske ambassade, siger medarbejderen.

- Så min søn og jeg skynder os ud af Kastrup lufthavn, taster adressen ind på min GPS og af sted mod ambassaden…

- Her ankommer vi med næsten skrigende dæk, da der kun er en time til flyet letter..

- Da jeg træder ind på ambassaden er der fuldstændig proppet.

84 foran mig i visumkøen på ambassaden
- Jeg skynder mig at trække et nummer.. 58..

- Jeg spørger manden foran mig, hvilket nummer de er kommet til..

- 'Vi er på nummer 74', siger manden og kigger op på skærmen..

- 'Jamen hvordan kan det lade sig gøre, når jeg står med nummer 58'??

- Jo de skal lige forbi 100 så starter de forfra'.

- Endnu et chok går igennem min krop… jeg spørger pænt, om jeg kan få lov til at spørge damen ved skranken om noget, uden at møve mig foran i køen..

- 'Hej, min situation er sådan…'

Og det er ikke lige sådan at få visum
- Sekretæren bag skranken fortæller mig så, at for man kan få visum til Indien, skal man ind på hjemmesiden, ansøge elektronisk, komme forbi ambassaden, få lavet billede legitimation, finger- aftryk-scanning, samt et udskrift fra banken om ens økonomiske forhold samt billetter og dokumentation på hvor man skal bo..

- Det kan jeg jo naturligvis ikke nå på den time…

- Så jeg må fortælle min 10 årig søn, at vi ikke kommer ud og rejse.

Tårerne triller - man føler sig som skidt far
- Man føler sig som en skidt far, når man ser ens søn, hvor tårerne triller ned over kinderne..

- Og mine tanker flyver jo rundt i hovedet.. hvad gør jeg??

- Pludselig får jeg en god ide.. jeg kontakter det svenske selskab på telefonen og siger:

- 'Hvad hvis nu jeg hopper på flyet og hopper af ved mellem landingen i Qatar, der skulle vi skifte fly alligevel.

Vi kører hjem - noget nedtrykte
- Jeg foreslår endda, at jeg nok selv skal booke mig ind på hotel i Qatar på egen regning, og efter de 14 dage tager jeg bare flyveren hjem igen, der var jo ligesom sørgede for pladser til os, det havde jeg jo betalt for. Men nej, det kan man ikke bare..

- Så vi må køre hjem igen torsdag middag noget nedtrykte.. Og naturligvis har jeg klaget.

- Det værste er så faktisk, at jeg kunne se, at hjemmesiden var lavet om efter jeg havde klaget til selskabet..

 

 

Hvad mener du? Har rejseselskabet et ansvar for at de rejsende har visum?

Kajsa Mostrøm fra Apollo.se fortæller, at det ikke er noget stort og ofte forekommende problem, at gæsterne ikke sørger for at skafef sig et visum inden afrejse:

- Men det er selvfølgelig ulykkeligt i det her tilfælde.

- Informationen har dog været tilstede på vores hjemmeside og der var også en ekstra påmindelse til kunden, om at der kræves visum til Indien, da bekræftelsen på bookingen blev sendt, skriver Kajsa.

Hvad er din værste visum-historie? Og synes du rejsesselskabet i det her tilfælde har gjort det godt nok?

1 af 3 
2 af 3 
3 af 3 
105 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere