Fik kæmpestød: Kaj er rystet

Kaj føler sig virkelig dårligt behandlet af Norlys, der sendte 400 volt gennem hans hus - og smadrede de elektriske apparater.

Følg nationen!

- Hej.

- Vores strøm forsvandt 25/6 – jeg kan huske det, for det var to dage efter sankt Hans.

- Og vi ringede til en elektriker, der heldigvis kom hurtigt.

- Han målte, at strømfejlen var i elselskabets elskab.

- Elselskabet kom så og fandt ud af, at der var en løs forbindelse eller noget i den stil, der sendte 400 volt igennem i stedet for 230 volt.

- Elselskabets elektriker gennemgik samtidig alle vores hvidevarer og elapparater og konstaterede, at de var totalt færdige.

Sendte listen til forsikringen
Sådan lyder de første sætninger i et brev, nationen! har modtaget fra Kaj, der er ret så træt af den økonomiske ødelæggelse, de 400 forkerte volt, der strømmede ind i hans hus før sommerferien, har skabt. For selvom elselskabets elektriker tydeligt sagde, at det var elselskabets fejl, skulle Kaj bede sit eget forsikingsselsskab om erstatning. Og det synes han ikke kan være rigtigt, da han jo er helt uden skyld. Brevet – som nationen! har sendt til Norlys med et par spørgsmål – fortsætter nemlig således:

Og fik 50 procent, skulle betale selvrisiko og mister bonus
- Vi skrev de ting op, der var gået i stykker og sendte erstatningslisten ind til forsikringsselskabet. Men de ville ikke engang dække 50 procent af værdien på tingene.

- De trak nemlig selvrisikoen på boligforsikring, og det var 2913 kr.

- Og nu kan vi heller ikke få den årlige bonus på cirka 1470 kr., da vi har haft denne skade.

- Det er helt urimeligt, da vi ikke selv er skyld i skaden.

- For andre mennesker vil det måske ikke lyde af meget med selvrisikoen, bonusen og den meget lille erstatning for ødelagte ting, men for os to pensionister, som ikke har for mange penge, så er det dælme at gøre grin med folk.

 

Det her kan de ikke være bekendt
- Vi har altid betalt vores elregninger og forsikringer i årevis, så det her kan de ikke være bekendt, skriver Kaj, og nationen! har bedt Norlys om at svare på, hvor ofte det sker, at kunder får 400 ødelæggende volt ind i deres bolig, hvad de synes om Kajs beskrivelse af situationen og skaderne – og hvorfor de ikke dækker de udgifter, fejl i deres elskabe er skyld i?

Afventer dokumentation
Norlys har skaffet dette svar fra manager i N1, Johannes Dalsgaard Guldbæk:

- Vi er kede af, at kunden står med et indtryk af, at vi ikke dækker hans omkostninger. Det er nemlig slet ikke tilfældet, hvis vi har forårsaget fejlen hos ham.

- Vi dækker selvfølgelig både selvrisiko og den tabte bonus hos hans forsikringsselskab.

- I dette tilfælde har vi dog ikke kunnet lukke sagen og udbetale pengene til kunden, da vi fortsat afventer at modtage dokumentationen for omkostningerne, lyder det fra Norlys/N1, men hvad tænker du?

Smadrede Allans rude - nægter at betale

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Kom nu ud af busken, Dyrby