Flex-Lars får koldsved: Finder seks corona-fejl på sygehus

nationen! har modtaget et brev fra en af Danmarks 4500 flex-transport-chauffører. Han synes, der er mange, der gør det rigtigt godt, men når han og kollegerne skal arbejde på Esbjerg Sygehus, lurer frygten.

- Jeg kører til dagligt som flextrafik-chauffør. Og fungerer som daglig leder for cirka 25 af disse chauffører.
- Vores job er at køre hr og fru Danmark rundt i landet. 90 % af vores kørsel består i sygehus-kørsel.
- Vi kører til og fra alle landets sygehuse med patienter. Og rigtig mange gange meget dårlige patienter. Herunder kræft patienter, hjerte-lunge patienter samt dialyse patienter.

Det sjove er blevet et mareridt
- Og det er et super fedt job at udføre. Der er ikke noget bedre end at hjælpe fru Hansen eller hr Jensen på 90 år.
- Se dem smile når man hjælper dem eller lige har tid til at småsludre med dem i 10 min.
- Det redder dagen når man har tid til det.
- Men i disse corona dage, er det sjove ved jobbet gået hen og blevet et sandt mareridt.

Men vi udfører vores job - trods smitterisiko
Sådan indleder Lars W et brev om at være en af dem, der udfører et nødvendigt arbejde i en tid hvor Danmark er lukket ned – og føle, at der er nogen, der kunne gøre det bedre. For som du kan læse, så kommer Lars vidt omkring i Region Syddanmark, og det meste af det han ser er ansvarligt, respektfuldt og fornuftigt. Men på et bestemt super sygehus, Super Sygehuset i Esbjerg, synes han, de begår mange fejl.
Faktisk har Lars listet hele seks corona-fejl op, og nationen! har bedt sygehuset om at kommentere Lars liste. Deres svar kan de du se nedenfor. Lars’ brev fortsætter således:

- Vi udfører stadigvæk vores job trods vi er i en stor smitte risiko, og der er gjort en del på sygehusene og ældrecentre, for at minimere smitte spredning med covid19.
- Vi må f.eks. ikke gå ind på pleje/ældre center. Personalet kommer ud med borgeren og afhenter igen ved aflevering.

Mange gør det godt
- Og på nogle af landets større sygehuse, er der også taget hensyn til både patienter samt personale, som  kommer os flex chauffører til gode.
- Feks er der restriktioner på hvor mange der må være i en elevator.  Eller hvor mange personer der må være i karrusel-døren ved hovedindgangen. 
- Nogle af sygehusene har også samme regel som plejecentrene.  Ring, så kommer de efter patienten og de afleverer også ved hovedindgangen. 
- Super tiltag - der er endda sygehuse der tilbyder hånd sprit og værnemidler til chaufføren

- Som patient må man føle sig i sikre omgivelser med disse tiltag. Og i den grad som chauffør.

- Men når jeg sammenligner de forskellige sygehuse vi kommer til, er der et – hvor jeg har min daglige gang  - der slækker på sikkerheden.

1.Toiletterne
- Der er beskidte toilet forhold og faktisk burde toiletarealerne slet ikke være tilgængelige som de var før. Der burde være kontrol og grundig rengøring samt afspritning efter brug. De gør de andre steder.

2.Svingdøren
- Jeg har flere gange i denne uge set, at der har stået 6-7 personer i samme rum i karrusel-døren. Den ene hoster og snøfter mere end den anden. På andre sygehuse er der skilt på døren Max 1 person.

3. Elevatorerne
- Jeg har flere gange observerert at der er 8-10 personer i samme elevator.  De andre sygehuse er der skilt på .Max 2 personer.

4. Fri adgang på gangene
- På Esbjerg Sygehus skal vi gå fra afdeling til afdeling for at hente patienter. Så sent som torsdag (d. 2.4) hentede jeg en patient på mave tarm afd. Jeg nåede at gå op og ned af 2 gange med patienter, inden jeg fandt patienten jeg skulle have med. På andre sygehuse kommer personalet til hoved indgang med patienten så vi er fri for at blive smittet eller i værste fald at smitte..

5. Tomme håndsprit beholdere
- Endvidere har jeg og en del andre været udsat for at hånd sprit ved indgangs parti var tom for sprit.

6. Folk venter uden at holde afstand
- Der er Ingen afskærmning ved stole i vente rummet ved forhallen. Folk sidder mange og rigtig tæt.

- Jeg har gjort opmærksom på disse – som jeg ser det – store problemer, der besværliggør ens arbejdsdag og især arbejdsglæden.

- Jeg selv får nærmest koldsved når jeg skal ind på sygehuset. Og jeg kan ligefrem se frygten i mine kollegers øjne, når de får en ordre på en afhentning eller aflevering på Esbjerg sygehus.

-  Håber at denne lille historie kan få øjnene op hos de ansvarlige, og at de får gjort noget ved det i en h......s fart - så både patienter, pårørende og sundhedspersonalet kan føle sig trygge, skriver Lars, og i det meget grundige svar, stabschefen på Sydvestjysk Sygehus har sendt, kan man da også læse, at de tager Lars' brev seriøst:

Alle skal følge sig trygge på sygehuset
- Mange tak for henvendelsen fra flextrafikchaufføren.

- På Sydvestjysk Sygehus er vi meget bevidste om hygiejneforholdene. 

- Alle der har et ærinde på sygehuset skal kunne føle sig trygge og sikre ved at færdes, der hvor det er nødvendig.

- Det er beklageligt, hvis der har været forhold på sygehuset, som Lars har haft en oplevelse af, ikke at have følt sig tryg ved. Han er altid velkommen til at kontakte sygehuset, hvis der er noget han undrer siger over eller ønsker at gøre opmærksom på. Så kan vi hurtigt få afdækket og eventuelt justeret.

- Vi oplever, at der i den nuværende situation generelt færdes langt færre personer på sygehusene. Blandt andet grundet udsættelse af behandling samt færre besøgende. Det gælder overalt i sundhedsvæsenet.

Fælles beslutning: Vi henter ikke patienter ved indgangen
- I forhold til de konkrete punkter som Lars har skrevet om, er det en fælles regional beslutning, der er truffet om ikke af afhente patienterne ved indgangen.

- Samtidig er det vores generelle indtryk, at det nuværende aktivitetsniveau også betyder, at der ved indgangs- og ventearealer, færdes langt færre gæster i disse dage.

- Ud fra beretningen fra Lars er det ikke muligt, at se præcist hvilke toiletter, der henvises til. Det er dog sådan, at brugen af toiletterne i sygehusets forhal, er væsentlig nedsat som konsekvens af at besøg på sygehuset er blevet meget begrænsede og også fordi aktiviteten på forskellige ambulante områder er reduceret.

Sig til hvis toiletterne skal gøres rene
- Alligevel har vi valgt at opjustere rengøringsfrekvensen på toiletterne og skilter desuden med mulighed for at rette henvendelse i informationen, hvis toiletterne ikke lever op til ønsket standard.

- Samtidig er det sådan at forhallen betragtes som et offentligt rum.

- Det betyder, at de gældende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen vedr. ophold i det offentlige rum (om afstand, hygiejne og om at tage hensyn) også er gældende her. 

- Endvidere bør folk ikke komme på sygehuset, hvis de er syge og forkølede, med mindre det er strengt nødvendigt - det på står på sygehusets indgangsdøre.

Nu skilter vi i døren og ved elevatorerne
- I forhold til elevatorerne på sygehuset er der separate elevatorer, der er dedikeret til transport af patienter med COVID-19 og patienter med symptomer, der giver mistanke om COVID-19.

- Dog har sygehuset nu valgt at sætte skilte på karusseldørene og de elevatorer, der bruges af gæster, så det tydeligt fremgår hvilke retningslinjer, der gælder for at bruge dem.

- Vedrørende håndsprit oplever vi heldigvis, at rigtig mange gør brug af standerne med håndsprit placeret rundt på Sydvestjysk Sygehus.

Lars' brev indgår i den løbende vurdering
- Der er en fast procedure med henblik på at  holde standerne forsynet med håndsprit. Men det kan ikke udelukkes, at en stander løber tør i ny og næ, inden det kan konstateres og der kan blive fyldt op.

- Oplever man tomme håndspritstandere på sygehuset, er man naturligvis velkommen til at give besked i receptionen.

- Det er klart at en henvendelse som den Lars har sendt, altid gør indtryk og Lars´ beretning vil indgå i den løbende vurdering, der gøres ift. hvilke tiltag, der er nødvendige på Sydvestjysk Sygehus, skriver stabschef Ulrich Jensen, men hvad siger du?

Se også: Sosu-hjælper må ikke gå med maske: De ældre bliver bange

122 kommentarer
Vis kommentarer