Gamle-Bettys mailproblem: Kan få hjælp 1. september

Ældre Sagens korps af frivillige IT-pedeller må ikke tage på hjemmebesøg pga af corona. Det er et stort problem for Betty, der har lavet en gmail-konto for at klage.

Betty F plejer at få hjælp en en frivillig fra Ældre Sagen, når hun har problemer med sin PC. Men de må først komme på besøg fra 1. september, så nu ved hun ikke om kommunen, Skat eller vennerne har sendt hende nogle vigtige mails. Arkivfoto: Morten Langkilde
Betty F plejer at få hjælp en en frivillig fra Ældre Sagen, når hun har problemer med sin PC. Men de må først komme på besøg fra 1. september, så nu ved hun ikke om kommunen, Skat eller vennerne har sendt hende nogle vigtige mails. Arkivfoto: Morten Langkilde

- Vi er mange, som har brug for hjælp til it.

- Jeg har nu været uden min mail, som jeg ikke selv kan ordne, i 2 måneder, siden den gik ned.

Det er lovligt at gå til frisør
- Og et opkald til afdelingen siger, at I ikke åbner før til august.

- Det synes jeg er helt forkert, når det er lovligt at gå til frisør og andre tjenester.

Sådan indleder Betty F en mail til Ældre Sagen, der har et stort netværk af frivlllige IT-pedeller, der - når der ikke er corona - hjælper folk som Betty. Betty har med møje og besvær oprettet en gmailkonto for at kunne klage, og hun har også ringet og skrevet til nationen!, for at få fokus på at hun og en del andre er hårdt ramt. Og nationen! har bedt Ældre Sagen om at svare på klagen - de er dog ikke vendt retur. Ældre Sagen har dog svart på Bettys mail, og det svar kan du se nedenfor. bettys brev fortsætter nemlig således:  

De frivillige siger de er klar
- Jeg har også ringet til Jeres frivillige og de er klar til at starte op.

- De fatter heller ikke hvorfor de skal blive ved med at vente.

-.Nu håber jeg på en hurtig åbning, så vi igen kan få kontakt med omverdenen.

Alting foregår jo elektronisk
- Det er jo en nødvendighed at kunne klare sig selv, når alting foregår elektronisk, skriver Betty, der langtfra er den eneste, der har bedt naitonen! om at skrive om manglende hjælp med IT. 

Men i det svar som Ældre Sagen har sendt til Betty - og som Betty har fået hjælp telefonisk assistance til at videresende - fremgår det, at der går nogle måneder:

- Kære Betty

- Mange tak for din henvendelse til Ældre Sagens sekretariat vedrørende it-hjælp lokalt.

Vi åbner kun for udendørsaktiviterer
- Det er korrekt, at vi har lukket alle vores aktiviteter til og med 1. juni. Og at vi åbner op for udendørs aktiviteter pr. 1. juni ud fra myndighedernes gældende retningslinjer for at undgå smitte

- Ældre Sagen har besluttet, at der kun åbnes op for udendørsaktiviteter i perioden 1. juni – 31. august 2020 også selv om myndighederne tillader indendørsaktiviteter fra 8. juni.

- Det skyldes, at vi i Ældre Sagen har en særlig forpligtelse til, at det skal være trygt at deltage i Ældre Sagens aktiviteter, da mange af vores medlemmer er i risikogruppen, hvis de smittes med corona.

Men vi kan tilbyde telefonisk IT-hjælp
- Den it-hjælp vi kan tilbyde i perioden indtil 31. august, er pr. telefon.

- En del af de frivillige ude lokalt yder derfor ekstra support pr. telefon, vi håber, at du ved telefonisk kontakt vil kunne få lyst dit it-problem.

- Endnu en gang tak fordi du tog dig tid til at tage kontakt til os, skriver Ældre Sagens Frivilligafdeling, men hvad tænker du?

1 af 2 Betty F plejer at få hjælp en en frivllig fra Ældre Sagen, når hun har problemer med sin PC. Men de må først komme på besøg fra 1. september, så nu ved hun ikke om kommunen, Skat eller vennerne har sendt hende nogle vigtige mails. Arkivfoto: Finn Frandsen
2 af 2 Betty F plejer at få hjælp en en frivillig fra Ældre Sagen, når hun har problemer med sin PC. Men de må først komme på besøg fra 1. september, så nu ved hun ikke om kommunen, Skat eller vennerne har sendt hende nogle vigtige mails. Arkivfoto: Morten Langkilde
116 kommentarer
Vis kommentarer