- Der er kunder, der får over 20.000 kr. tilbage, og kunder, der får 100 kroner tilbage.
- Hvor store beløb de får tilbage, afhænger både af hvor lang en periode, som kunden nu bliver afregnet for, og hvor meget den enkelte kunde har sparet på gassen.
- I gennemsnit får de kunder, der skal have penge tilbage, 4200 kroner.
Aconto-klemme: Gaskunder frygter snyd
Den næste regning betalt OG penge tilbage
Sådan skriver Mads Brøgger, direktør for Norlys' energiforretning, til nationen! om de skyhøje aconto-regninger, der blev sendt til kunderne i efteråret. Og de ekstraordinære måleraflæsninger, som knap 19.000 af selskabets gaskunder har benyttet sig af. Måleraflæsninger, der skulle sikre, at der kom en bedre sammenhæng mellem betaling og forbrug:
- Vi har fået ekstraordinære aflæsning for knap 19.000 kunder, som nu får en opgørelse.
- Et par hundrede af disse kunder skal betale penge. Resten skal have penge tilbage.
- Ud af de ca. 18.500 der skal have penge tilbage, får de cirka 4200 kr. tilbage i gennemsnit.
Mange har været gode til at spare
- Dette er inklusive betalingen for næste acontoperiode, skriver direktøren, der dermed aflyser den aconto-panik, mange gaskunder har følt, fordi de havde betalt regninger, der i mange tilfælde var mere end fordoblet i forhold til året år:
- Det er rigtig glædeligt, at langt de fleste gaskunder, som har benyttet sig af muligheden for ekstraordinære aflæsninger af deres gasmålere, nu får penge tilbage.
- Det skyldes, at mange har været gode til at spare på gassen, og at gasprisen heldigvis har været væsentligt lavere, end det niveau markedet forventede i efteråret, siger Mads Brøgger.