Hadespørgsmål til 15-årig: Hvad vil du være, når du bliver stor?

Jeg kan ikke lide at udtale mig om min fremtid, da jeg synes, den er så usikker. Faktisk er jeg ekstremt stresset over spørgsmålet 'hvad vil du være, når du bliver stor', skriver Karoline på 15

- Jeg har tit samtalen med mine forældre om min fremtid. Jeg snakker med dem om, hvad de synes, jeg skal blive.

- Faktisk, så spørger jeg så mange mennesker, som jeg kan, om det uden selv at skulle udtale mig.

Min fremtid er jo usikker
- Jeg kan nemlig ikke lide at udtale mig om min fremtid, da jeg synes, den er så usikker. Selvom jeg får gode karakterer nu, kan det hurtigt ændre sig - jeg får tit af vide, at mine karakterer vil falde markant, når jeg kommer i gymnasiet.

- Faktisk er jeg ekstremt stresset over spørgsmålet 'hvad vil du være, når du bliver stor?.

Sådan indleder 15-årige Karoline et læserbrev om at være 15 år og næsten færdig med folkeskolen i et land, hvor de voksne står i kø for at kloge sig. Men hvor kloge er de voksne, når de ikke engang kan finde ud af, hvad det rigtige er. hendes brev fortsætter derfor således:  

Nogen siger slap af og find dig selv
Den ene del af voksne fortæller os unge om, at vi skal tage vores karakterer mindre alvorligt - at vi skal tage ud og rejse, finde ud af hvad det egentligt er, vi vil med vores liv.

Andre siger 'Danmark sakker bagud - tag jer sammen'
- Imens står den anden del (primært regeringen) og smider i hovedet på os, at hver femte danske skoleelev ikke kan passe et job, at danske unge ikke klarer sig godt nok i problemregning, og at vi i bund og grund klarer os for dårligt, når man kigger på os med internationale øjne.

- Vi hører også om voksne, som fortæller os, at vi skal stoppe med at klynke - at vi slet ikke har det hårdt. At sådan var det også, da de var unge.

De voksne har så travlt med mit liv
- Disse ting har alle en ting til fælles - de er udarbejdet af voksne mennesker.

- Voksne mennesker, som analyserer og laver teorier om, hvad man mon kan gøre ved os, istedet for bare at spørge os om det.

- Bare fordi vi er unge, betyder det ikke, at vi ikke har en holdning til, hvordan tingene kan løses og forbedres.

- I siger, at vi er for konkurrencemindede i forhold til karakterer. Men hvordan skulle vi være andet, når det er de rammer, I sætter op for os?

Men de kommer kun med alt det negative
- Vi er stressede over vores fremtid - vi hører konstant om arbejdsløshed, stigende adgangskrav til videregående uddannelser og om at unge mennesker bliver dummere og dummere.

- Vi vil så gerne gøre det godt, men det er svært, når man kun hører om alt det negative - det er svært, når vi aldrig får tid til at danne vores egen holdning om tingene. 

Fremdriftsreform og heldagsskole lig med mere stress
I tror, vi vil blive klogere af, at I tvinger diverse reformer ned over os - senest set med fremdriftreformen og den nye heldagsskole. Det hjælper ikke - det presser bare vores forventninger endnu højere op - så højt op at vi umuligt kan indfrie dem.

- Vi tænker så meget på at komme videre, at vi glemmer at tænke over, hvor vi er på vej hen.

- For selv om man får 7, som er karakteren, der gives for værende over middel, er det stadig ikke godt nok.

- Også vores måde at gå til eksamener på bliver vendt og drejet hele tiden. På min skole går vi til såkaldte 'årsprøver' hver sommer, hvor vi øver os i at gå til eksamen.

Men problemet er ikke korte dage og dumme elever
- Når jeg skal afslutte 9-klasse til sommer, har hverken mine lærere eller jeg en ide om, hvordan min mundtlige eksamen kommer til at se ud - de bliver nemlig 'forbedret 'og ændret hele tiden.

- Problemet er ikke dårlige lærere, for korte skoledage eller dumme elever. Problemet er det pres, der bliver tvunget ned over hovedet på os.

- Jeg ser flere og flere elever, som bliver kede af det over at får 7, endda flove - samfundet har skabt en norm, som hedder at kun 10 og 12 er acceptabelt, hvis man vil noget med sit liv.

- Jeg er træt af at blive målt og vejet velvidende. at dette afgør min fremtid.

- I fortæller os, at vi ikke skal tænke for meget over vores karakter, men hvordan er det muligt, når de er det eneste, der tæller?

Så bliv lige enige
- Man får som sagt ikke nogen studenterhue på, for at have styr på sig selv og sit liv.

- Det ene øjeblik får vi af vide, at vi skal tage vores skole mere alvorligt - det næste at vi skal slappe af. 

- I fortæller os, at vi er Danmarks fremtid, men I dræber vores lyst, inden vi når dertil.

- Så kære voksne - kunne I ikke starte med at blive enige om, hvordan vi skal opføre os, og hvad vi skal gøre, inden I begynder at blande os ind i det, slutter Caroline, der går 9. klasse nu og lige nu vakler mellem at gå videre i handelsskolen eller i gymnasiet.

Hvad synes du? Blander de voksne sig for meget i de unges liv og fremtid?

 

57 kommentarer
Vis kommentarer