Hjemmehjælper træt af at snyde borgerne: Hr. K er visiteret til 50 minutter, får kun 30

nationen! har modtaget en mail fra 'Vivi', der arbejder som hjemmehjælper i et privat plejefirma. Hun tør ikke stå frem af hensyn til sit job, men vil gerne have fokus på det snyd, hun mener at private plejefirmaer begår 

- Et springende punkt i forhold til at vise hele billedet af hjemmeplejefirmaernes koncept, er deres planlægning og uddelegering af arbejdsopgaver.

- Jeg – og andre fra personalet - er nemlig for bange og undertrykte til at turde sige fra, borgerne er bange for repressalier og kun de med stærke pårørende, der evner at råbe op, bliver forfordelt.

- På bekostning af de, der er alene og ensomme.

Jeg sagde at der var afsat 30 minutter på min køreliste
Sådan indleder Vivi (redaktionen kender hendes rigtige navn, men hun er bange for at stå frem, af frygt for et miste sit arbejde) - hjemmehjælper i Greve Kommune – et brev til Ekstra Bladet om det arbejde hun udfører, og det arbejde hun ikke udfører. For som det fremgår, så er der en ret så mærkbar forskel på det kommunen betaler for – og det firmaet leverer. Vivis brev – som du meget gerne må dele via Facebook - fortsætter nemlig således: 

- Jeg kan f.eks. ikke udføre et stykke arbejde på 1 minut, uagtet opgavens omfang. Døren skal først åbnes, man skal hilse på, have overtøj og sko af (Så er der gået lidt over et minut), førend man kan påbegynde arbejdsopgaven.

- Ifølge en tilfældig køreliste ved besøg hos Hr. K er der afsat 1 minut til anlægning af kompressionsforbinding, 28 minutter til personlig pleje og 1 minut til træning. Samlet set 30 minutter.

- I borgerens hjem forefindes en lille pjece, udarbejdet af en fysioterapeut, hvori øvelserne i forhold til træning er beskrevet og illustreret - og hvor mange gange hver enkelt øvelse med borgeren skal foretages. (Det handler om at forebygge kontraktioner).

- Hustruen er i hjemmet og overvåger skarpt om øvelserne bliver udført, fordi hun gennem flere år har måtte vænne sig til at insistere på at de visiterede ydelser blev udført.

Hun viste mig sedlen fra kommunen - der står 50 minutter
- I den forbindelse fortalte jeg hustruen, at der i følge kørelisten samlet set var afsat 30 minuttet til hele besøget.

- Derfor viste hun mig skrivelsen fra Visitationen i Greve Kommune, hvoraf det fremgik, at hendes mand var blevet tildelt 50 minutter hver morgen.

- Det er helt lovligt at hustruen fremviser dokumentation fra visitationen i kommunen, hvor jeg som repræsentant fra det private firma ikke må vise hustruen min køreliste på grund af tavshedspligt i forhold til personfølsomme oplysninger.

Der er altså 20 minutters service, borgeren IKKE får
- Der er altså en difference på 20 minutter i forhold til kommunens visitation af ydelser til Hr. K og den tid som jeg har fået afsat til ydelserne.

- Firmaet får betaling for at en medarbejder bruger 50 minutter hos Hr. K, men afsætter kun 30 minutter til besøget hos borgeren.

- Havde hustruen ikke været i hjemmet, havde jeg ikke anet, hvad der mentes med ’træning’, der skulle foregå på 1 minut, og så havde besøget givetvis kun taget 30 minutter.

- Jeg kender til en borger, der ingen pårørende har, ingen telefon, et nødkald (som jeg er i tvivl om, hvorvidt hun kan betjene), permanent sengeliggende - med andre ord, så er hun ude af stand til at kontakte en søn eller datter for at bede om hjælp.

Træt af at det handler om penge
- Til denne lille søde dame afsættes der 20 minutter. Her skal man nå at vaske fruen, ordne hendes hår, give hende rent tøj på, lifte hende fra seng til bækkenstol og tilbage igen, og dernæst anrette morgenmad til hende.

- Jeg ser gerne den slags firmaer hen hvor pebret gror. Det skal ikke være nogen hemmelighed.

- Etik og moral er ikke disse virksomheders første prioritet, for det handler om udelukkende om kolde kontanter, skriver Vivi, men hvad tænker du?

Tror du på, at et privatplejefirma kan finde på at snyde de ældre borgere for pleje-minuttter?

nationen! har sendt brevet til Greve Kommune, der kan bekræfte, at der er borgere, der klager over plejen. Og at kommunen laver stikprøver:

- Greve Kommune fører uanmeldt tilsyn hos alle leverandører af hjemmepleje for at sikre, at borgerne får den pleje og hjælp, som de er berettiget til.

- Greve Kommune modtager enkelte klager fra borgere eller pårørende, som ikke er tilfredse med den hjælp de får.

- Når der kommer en konkret klage følger visitationen op med den konkrete leverandør og borger.

- Hvis der bliver snydt, vil kommunen opfordre til, at medarbejderne straks kontakter centerchefen i kommunen. Så vil vi øjeblikkeligt blive fulgt op, skriver centerchef for Sundhed & Pleje, Martin Nordentoft Rasmussen.

72 kommentarer
Vis kommentarer
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere