Ib er vred på webshop: De trak pengene, men varen kom aldrig

Ib S synes E-mærket skal ændres/udvides til en form for smileyordning. Han tror nemlig ikke han er den eneste, der savner gennemsigtighed på nettet

- Håber nationen! kan hjælpe med en alvorlig problematik, som sætter dansk detailhandel i et meget dårligt lys.

- Det handler om de danske e-mærkede-certificerede webbutikker og hvordan man som forbruger, bliver ført bag lyset af e-mærkets brand.

Jeg handlede i en webshop
Sådan indleder Ib S et brev til nationen! om at være forbruger i en verden, hvor mere og mere omsætning flytter over på nettet. Ib har nemlig haft en skidt oplevelse, og for at hjælpe andre forbrugere, så de ikke kommer i samme situation, så har han tænkt lidt over, hvordan systemet burde se ud. Det kan du stemme om nederst, men først skal du lige læse hvad der har fået Ib til tasterne:   

Gik efter e-mærket
- Jeg handlede for noget tid siden i en webshop.

- Jeg gik efter e-mærket da det står for en sikker og gennemskueligt nethandel. Det viste sig ikke at holde stik.

- Pengene blev trukket med det samme, varerne bliver ikke fremsendt, en ikke eksisterende kundeservice, modsatrettede tilbagemeldinger og tilbage står en kundeoplevelse uden sidestykke i dansk detailhandel.

- Vel og mærke med e-mærkets samtykke, da de er bekendt med denne webshops problemer.

Vi er flere hundrede der er kommet i klemme
- Da jeg finder ud af at flere hundrede forbruger er i klemme i den pågældende webbutik, hvor de har ventet i uger, ja måneder på deres varer eller på at få deres penge tilbage, og man kradser lidt i overfladen og ser, at den form for kundeservice også blev praktiseret i vedkommendes tidligere webbutikker, bliver jeg mildest talt vred.

- Og dybt forundret over, at e-mærket ikke ønsker at gribe ind overfor denne e-mærkedecertificerede webbutik.

- Det er ikke et spørgsmål om penge, da forbrugerne er sikret, men hele købsoplevelsen i den e-mærkecertificerede webshop.

Synes e-mærket skal ændres/udvides
- Jeg vil spørge nationen! om følgende forslag - så noget lignende ikke kan finde sted fremadrettet.

- E-mærket ændres/udvides til en form for smileyordning.

- Når forbrugeren vil handle i en e-mærket shop går man ind på e-mærkets hjemmeside, finder den pågældende webbutik og vups dukker certificeringen op, men også hvilke niveau/kategori den pågældende butik er på og hvorfor.

- Evt. fem hændelser er lig med en anmærkning.

- Så får vi forbrugere en mulighed for at forholde os til det inden en evt. handel.

E-mærket: Vi kan tage mærket fra medlemmer
- Dette vil også skærpe webbutikkernes kundeservice og give en langt større værdi og gennemsigtighed samt e-mærket får en større sikkerhed for deres brand.

- Men hvad mener Nationen om forslaget? Skal e-mærket udvides som vi kender fra smileyordningen, spørger Ib.

E-mærket - som er en nonprofitorganisation grundlagt i år 2000 og repræsenterer en bred stifterkreds bestående af Forbrugerrådet Tænk, FDIH, DI, Dansk IT, FinansDanmark, Dansk Erhverv og HK Handel - oplyser i dag til nationen!, at de her pr. 1. juni 2017 har vi 2304 medlemmer. Og at de kan fratage et medlem e-mærket, såfremt de ikke lever op til retningslinjerne.

- Fratagelserne har fordelt sig således:

- 2014 – 6 fratagelser

- 2015 – 5 fratagelser

- 2016 – 3 fratagelser

- I 2017 har vi indtil nu gennemført 3 fratagelser, skriver E-mærket, men hvad siger du?

Er det en god ide med smiley-ordning på en webshop?

1 af 2 
2 af 2 
78 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere