Julehjælp: Sports- og erhvervsfolk samler ind

Øst-vest blokkene genopstår: Erhvervspaneler tilsat sportstjerner dyster om at samle flest penge ind til julehjælpen

Sidste år samlede erhvervspanelet to millioner kroner ind til julehjælpen. I år dyster to paneler - et i øst og et i vest - om at samle ind, denne gang tilsat en håndfuld sportsfolk. Målet er i år at nå op på tre millioner kroner. Dertil kommer en række lokale inddamlinsinitiativer blandt erhvervs- op sportsfolk rundt om i landet. (Foto: Linda Johansen).
Sidste år samlede erhvervspanelet to millioner kroner ind til julehjælpen. I år dyster to paneler - et i øst og et i vest - om at samle ind, denne gang tilsat en håndfuld sportsfolk. Målet er i år at nå op på tre millioner kroner. Dertil kommer en række lokale inddamlinsinitiativer blandt erhvervs- op sportsfolk rundt om i landet. (Foto: Linda Johansen).

Erhvervs- og sportsfolk med generne fyldt med konkurrencementalitet går nu målrettet ind i Dansk Folkehjælps og Ekstra Bladets kampagne for at sikre tusinder af børn af fattige forældre muligheden for at få en anstændig jul.

Det sker i morgen, når to paneler af erhvervsfolk tilsat en håndfuld sportskoryfæer samles på avisens redaktioner i henholdsvis København og Aarhus. Dertil kommer flere lokale grupper af erhvervsfolk, der sætter sig sammen rundt om i landet i den gode sags tjeneste.

Se også: Julehjælp: Må fejre jul uden juletræ
De to anførere – i vest salgs- og marketingsdirektør i Silvan, Thomas Juul, i øst adm. direktør i Elgiganten, Peder Stedal – har sat vand over til en barsk dyst. De stræber begge efter en sejr, men har dog et fælles mål: At få forbedret resultatet fra sidste år.

- Sidste år blev det til to millioner kroner, da erhvervspanelet satte sig sammen. I år skal målet være mindst en 50 procents forbedring, altså i hvert fald tre millioner kroner. Og så skal vest-holdet selvfølgelig vinde, siger Thomas Juul.

Se også: Mor: Ingen jul uden julehjælp
Hans modpart er helt enig, lige bortset fra, at han stræber efter sejr til øst-blokken:

- Tre millioner. Det skal vi have ind, og vi skal slå jyderne, siger Peder Stedal.

Landskamps-agtigt
Optimismen bygger de på, at der i år er to paneler og ikke kun et enkelt som de senere år.

- Det er sådan lidt landskamp-agtigt. Det sætter stemningen og gejsten i vejret. De fleste erhvervsfolk er jo konkurrencemennesker. Og med flere paneler med mennesker, der har store forretningsmæssige netværk kan det ikke gå galt, mener Thomas Juul.

Se også: Julehjælp: Vi fornægter fattigdommen
- Det er altid godt med konkurrence. Det ser jeg frem til. Det giver lige et ekstra kick, så man strækker sig lidt længere, går en ekstra meter og får fat i lidt flere fra sit netværk, siger Peder Stedal.

Sikker indsamling
Begge erhvervsledere er gamle kendinge af julehjælpen.

- I Elgiganten var vi ikke så meget i tvivl, da vi for nogle år siden kom i kontakt med Dansk Folkehjælp og Ekstra Bladets julehjælp. Vi støtter forskellige projekter. Der her tvivler vi slet ikke på. Det er et godt formål, og lige netop den her indsamling er sikker. Ansøgerne er visiterede, så der ikke foregår misbrug. Pengene går til de rette, og vel at mærke alle pengene. De bruges ikke på administration og alt muligt andet. Det er vigtigt for os, siger Peder Stedal.

Se også: Rekordstort behov for julehjælp
- Vi kan ikke fjerne fattigdom i Danmark. Men kan vi bare gøre en lille indsats mod et problem, som slet ikke burde findes i vores land i 2013, så skal vi gøre det., mener han.

For børnenes skyld
Samme toner lyder fra vest-blokkens anfører.

- Det er en fin sag. Vi har en tendens til at fokusere på u-lande og katastrofer langt væk. Det skal vi også blive ved med, men vi må også godt rette blikket lidt indad. Nogen må vise de børn, at vi vil dem – ellers lærer de aldrig at ville samfundet.

- Det vil vi gerne bidrage til. Og på de indre linjer i Silvan gør det heller ikke noget, at medarbejderne herigennem har et fælles projekt at være stolte af som virksomhed, siger Thomas Juul.

Se også: Julehjælp: Spillertrøjer et et hit