Jyder ser Københavns nye tunnel med fancy vinduer og føler sig snydt

På mandag kan bilister køre gennem en ny tunnel, der forbinde Lyngbyvejen med Københavns Nordhavn. Men er den for flot?

Sådan kommer den nye tunnel til at tage sig ud. (Video: Københavns Kommune)

- Det ser ud til at have været en dyr vej/tunnel.

- Med fancy vinduer ved indgangen til tunnelen, og der er bestemt ikke sparet nogle steder.

- I Jylland får vi ikke andet end et stykke asfalteret vej.

- Københavneri!

I Aalborg vil vi bare have en bro
Sådan skriver Mads BJ på Politikens Facebook-profil om den 2,5 milliard kroner dyre vej og tunnel, der fra næste uge skal forbinde den store indfaldsvej Lyngbyvejen med Københavns nordhavn.

 

Og Mads er ikke den eneste ikke-københavner, der synes at tunnellen - der er 920 meter lang tunnel, og har været undervejs i 10 år - ser lidt for flot ud:

- I Aalborg vil vi gerne have en bette bro over Limfjorden, inden vores tunnel synker helt ned i dyndet!

Hvad med de jyske motorveje ingen bruger?
- Er det for meget forlangt? ❤, skriver Dorte W, mens Frederik SH synes at det er helt i orden, at København nu får en tunnel:

- Hvad med alle de fine store motorveje i ikke har brug for?, skriver Frederik.

 

Kommunen oplyser, at det har taget 1.593.781 arbejdstimer at bygge Nordhavnsvejtunnelen , hvilket gør det til Københavns Kommunes hidtil største anlægsprojekt. Og at der er afsat 14 millioner kroner til at gøre vejen til etmønstereksempel på kommunens arbejde med nyskabende bynatur med stor biodiversitet.

De 14 millioner skal bruges til 370 nye træer, 600 buske, 550 klatreplanter og 10.000 blomsterløg i et varieret forløb langs hele Nordhavnsvej.

Men hvad tænker du? Er tunnellen for flot?

 

Åbning for rullere lørdag aften - og cykler søndag kl. 11.00

Du kan selv få syn for sagen, for før bilerne får lov at indtage den nye vej, får alle andre lejlighed til at opleve tunnelen på to hjul.

Den officielle indvielse af Nordhavnsvej finder nemlig sted nu på søndag den 17. december, hvor der vil være snoreklip, taler og et cykeloptog for hele familien igennem tunnelen.
Men allerede i de sene aftentimer lørdag bliver det muligt at opleve Nordhavnsvej på rulleskøjter, når der arrangeres en festlig rulleskøjtetur igennem tunnelen.

Bilerne får lov at indtage Nordhavnsvej dagen efter indvielsen – den 18. december ved middagstid, men i den første måneds tid efter åbningen, vil vejen blive afspærret i aften og nattetimerne fra kl. 20 til 06. Afspærringen har hele tiden været en del af planen, fordi de bilfri aften- og nattetimer skal bruges på at indregulere og justere det særlige system til overvågning af trafik, brandsikkerhed og tekniske installationer i tunnelen. Vejen er nødt til at være i drift med fuld trafik, for at man kan teste anlægget i sin helhed og afprøve de mange sikkerhedssystemer, som vejen er forsynet med.

1 af 6 
2 af 6 
3 af 6 
4 af 6 
5 af 6 
6 af 6 Tunnelen er bygget under Danmarks to mest befærdede jernbanestrækninger. Sporene har været anbragt på to midlertidige stålbroer, så togene stadig kunne køre, mens tunnelen nedenunder er blevet bygget. Foto: Troels Heien/Monoline, Københavns Kommune
570 kommentarer
Vis kommentarer