Annonce:
Annonce:

Klima-Ivan raser mod el-biler

At udskifte benzin og diesel-biler, før de er udtjente, er tåbeligt spild af ressourcer, skriver Ivan fra NOAH og Poul fra Rådet for Bæredygtig trafik. De mener den blinde satsning på masser af elbiler er en miljømæssig og klimamæssig blindgyde, der alene er til fordel for bilbranchen

Annonce:
Følg nationen!

- En politik med at danskere skal anskaffe sig 1 million elbiler frem mod 2030 er fuldkommen uforsvarlig.

- Hvis man bruger Volvo´s tal og regner med 1 million elbiler, så er klimaaftrykket ved produktion af disse biler med tilhørende batterier omkring 25 mio. ton CO2e.

- Før de har kørt en eneste kilometer!

Færre nye el-biler - mere offentlig transport
Sådan skriver Ivan Lund Pedersen fra miljøorganisationen NOAHs Trafik-gruppe og Poul Kattler fra Rådet For Bæredygtig Trafik i et åbent brev, om det man kan kalde danske politikeres og energiselskabers el-bil-hysteri.

For mens politikerne slås om at overbyde hinanden i el-bils målsætninger, bruger energiselskaberne millioner af kroner på at sætte flere ladere op og give nye elbilkunder rabatter.

El: Mystisk rabat breder sig

Annonce:

Men stod det til de brevskrivere, så skulle der hellere investeres i helt andre transportformer. Deres brev – som de håber du vil dele med folk, der interesserer sig for klima og miljø og transport – fortsætter derfor således:

Den her rapport fra Volvo er fra 2021 men Ivan har først sen den nu - og han er rystet.
Den her rapport fra Volvo er fra 2021 men Ivan har først sen den nu - og han er rystet.
 

                                                                                              

Elcykler?
- Vi har først set rapporten fra Volvo for et par uger siden. Men den passer fint med den viden, der er i bl.a Tyskland, om at elbilers klimaaftryk slet ikke er så let, som politikerne vil have os til at tro.

Annonce:

- Og når man ser på kørslen i elbiler, er det kun, hvis man forestiller sig, at el-bilejere kun lader deres strøm op, når vinden blæser, og der er overskudskapacitet i elsystemet, at der er en markant klima-fordel ved elbiler. Den reneste energi er i øvrigt som bekendt den, der ikke bruges.

- Det mest klimavenlige er at satse på elektrisk kollektiv transport, elcykler og cykler.

Vent med at udskifte de eksisterende biler
- Og så bruge den eksisterende meget store bilpark mere fornuftigt med mindre kørsel og lavere hastigheder.

- Der er brugt masser af ressourcer på at producere de eksisterende biler - selvom det er mindre en elbiler - men at udskifte dem før de er udtjente er tåbeligt spild af ressourcer.

- Den blinde satsning på masser af elbiler er en miljømæssig og klimamæssig blindgyde, der alene er til fordel for bilbranchen, skriver Ivan og Poul.

 

Tegning: Patrick Byron
Tegning: Patrick Byron

300.000 km: Mekaniker undrer sig

De danske mekanikere beretter om travlhed for tiden, fordi folk – i stedet for at købe nye biler – får repareret deres gamle, men hvad siger du?

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Fra i dag skal hun kaldes for Sylteminister
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: