Kommunen sørger for Jacobs tøjvask: Tvunget til at gå i anden mands bukser

Vasketøjet er rent - men det er bare ikke mit. Og nu har jeg ikke mere af mit eget, som jeg kan være i, lyder det fra førtidspensionisten Jacob I København.

- Hej. Jeg får hentet og bragt vasketøj hver uge. Jeg har haft vaskeriet i alt ca. 8 år.

- Jeg betaler på den måde, at de trækker mine penge fra kommunen og jeg har næsten lige skulle betale omkring 1200 kr. ekstra.

- Men jeg er under administration og tror beløbet jeg selv betaler er omkring ca. 130 kr pr vask og resten betaler kommunen, da jeg er på den højeste førtidspension efter den gamle aftale!

- Og vasketøjet bliver da også rent - men det er ikke mit!

Det hjælper ikke tage kontakt
Sådan indleder Jacob fra København er brev til nationen! om den ærgerlige situation har er havnet i. For da Jacob åbnede posen med rent vasketøj forleden, var der igen sket en fejl.

 

Der lå en fremmed mands tøj, viskestykker og håndklæder og da det ikke er første gang - og fordi han ikke kan komme igennem til vaskeriet pr. telefon - så prøver han nu pressen:

- Jeg mangler igennem tiden rigtigt meget af mit vasketøj fra Berendsen !

- Jeg har flere gange taget kontakt men der har ikke hjulpet

- Med hensyn til det her tøj, som jeg har fået denne gang, har jeg henvendt mig, men tlf køen er totalt lang

- Kan kun sige at jeg er noget chokeret over dette sker så ofte.

Ikke så mange penge - og tøjet er for småt
- Jeg har ikke mange penge – og nu er det meste af mit eget tøj væk, og det jeg har fået i stedet for, er for småt, skriver Jacob, og hos Berendsen - som vasker 16.000 stykker tøj dagligt - er man rigtig kede af at høre, at det er gået galt:

- Vi har omhyggeligt gennemgået alle de detaljer, som vi har registreret i kundeforholdet med Jacob – bl.a. alle hans leveringer og vores løbende dialog med Jacob, herunder hans reklamationer og spørgsmål i hverdagen.

- Vi kan i sagens natur ikke dele oplysninger om selve kundeforholdet – men vi kan fortælle, at i de mange år, hvor Jacob har været kunde hos os, så har vi kun registreret få reklamationer.

Det må naturligvis ikke ske
- Når dét er sagt, så må det naturligvis ikke ske, at en borger mister noget af sit tøj – det er jo borgernes værdifulde, personlige ejendele, og vi er rigtigt kede af at høre, at det er sket for Jacob.

- Vi har en aftale med Københavns Kommune om, at vi erstatter bortkommet tøj, såfremt kundens tøj ikke er tilvejebragt senest fire uger efter det er blevet meldt bortkommet til vores kundeservice.  

- Vi har forsøgt at kontakte Jacob i dag, så vi hurtigt kan få afhentet det tøj, som ikke er hans, og få igangsat eftersøgningen på hans eget tøj.

- Det er endnu ikke lykkedes os at få kontakt til Jacob, men vi vil naturligvis fortsætte indsatsen for at få en god dialog med Jacob, skriver Berendsen til nationen!.

Fakta om Berendsens vaskeri i Kastrup, der har specialiseret sig i vask af private borgeres tøj:

  • Vi vasker dagligt 16.000 stykker tøj
  • Heraf ender 99,9 % ude hos den rette borger. Vi er meget bevidste om, at det for den enkelte borger er et større problem at miste et stykke tøj, og vi gør alt for at undgå det, selvom der selvfølgelig altid kan ske en menneskelig fejl under manuel håndtering af tøj. Det tøj, vi udlejer og vasker for virksomheder, er mikrochippet, så det kan spores og i høj grad håndteres automatisk af maskiner – men borgernes tøj chipper vi ikke af respekt for deres personlige ejendele, så her er det nødvendigt med mere manuel håndtering af tøjet.
  • Når et stykke tøj er ”ukendt”, dvs. umiddelbart ikke registreret som tilhørende en bestemt person, så bliver det sorteret efter dato og/eller hændelse og lagt i et specielt rum. Vores kundeservice hjælper borgere via telefonen med at få identificeret manglende tøj.
  • Det er korrekt, at vi i ferieperioden har haft længere svartider på telefonen i vores Kastrup-afdeling end normalt. Det skyldes afholdelse af ferie og sygdom, og det arbejder vi lige nu fokuseret på at få rettet op på, så vi kan give vores kunder den service, som de selvfølgelig skal kunne forvente af Danmarks største tekstilservice virksomhed.
1 af 2 
2 af 2 
118 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere