Milliard-regning til bro-bilister: Skal betale for metro til Sverige

Borgmestrene fra København og Malmø vil gerne bygge en metro-forbindelse. Men hvorfor skal bilisterne fra broen betale, spørger nationens! Vagn B.

- Jeg synes, det er rimeligt, at en del af overskuddet fra Øresundsbroen, når den er betalt, går til finansiering af en metro.

Sådan siger Københavns overborgmester Frank Jensen til DR.dk om de planer for en Øresundsmetro, han og Malmøs borgmester netop har lagt frem.

(Foto: 'Öresundsmetro 2017'; Københavns Kommune) Samfund - 28. maj. 2018 - kl. 12:35 Ny metro mellem Danmark og Sverige: Rejsetiden kan blive halveret

Frank har fået storhedsvanvid
Prisen for metro-føringen er estimeret til at koste cirka 30 milliarder kroner og udover penge fra Øresundsbroen regner de to borgmestre med at EU og brugerne kan betale for anlægget, der efter planen skal stå klar i 2030. Men spørger man nationens! Vagn B, så er det ikke bare en dårlig ide at bruge penge på at knytte Malmø og København tættere sammen. Det er også tarveligt at sende regningen videre til de bilister, der betaler for at køre over Øresund:

Se også: Øresundsbroen sætter rekord med 19.300 biler per dag

- Jeg har set Frank Jensens store planer, og må bare konstatere, at han har fået storhedsvanvid.

- Hvis vi skal have en ekstra forbindelse til Sverige bør den gå fra Helsingør til Helsingborg.

Øresundsbroen skal ikke være en pengemaskine
- Og så synes jeg han skal lade være med se på Øresundsbroen som en pengemaskine, der bare kan blive ved og ved. Vi er mange, der ser frem til at prisen bliver sænket her - ligesom den er blevet på Storebælt, lyder det fra nationens! Vagn B, og synes heller godt om planerne:

- Lastbiler mellem Sverige og Tyskland er pt. henvist til færger mellem primært Trelleborg og Göteborg, og nordtyske havne.

- Med Øresundsbron og Fehmarnforbindelsen, kan de i stedet køre gennem 'Transitmark'. 

- En 100-dobling af lastbiler er ikke muligt, hvis der også skal være plads til sekundær trafik såsom pendlere mellem Køgeområdet og Hovedstaden.

- Så Øresundsbron inddrages til godstransporter og centraladministrationen, Christiansborg og beboerne i City får en eksklusiv forbindelse, reserveret til indkøbsturene til Malmø :)

Professor: Hvorfor beskatte Øresundsbilister til glæde for metropassagerer?
- Betalingen for det?? Naturligvis samtlige Danmarks skatteydere, skriver Losna, og på DR.dk spørger Mogens Fosgerau, professor i transportøkonomi på Københavns Universitet således:

- Hvorfor skal man beskatte bilisterne, der kører over Øresundsbroen til glæde for dem, der skal bruge metroen.

Men hvad siger du?

 

Screenshot fra Sund og Bælt A/S - årsrapport for 2016.

1 af 4 
2 af 4 Det koster at passere Øresund - og nu foreslår Frank Jensen, at et kommende overskud skal bruges på at føre metro'en fra København til Malmø. Arkivfoto: Kristian Linnemann
3 af 4 
4 af 4 Det koster at passere Øresund - og nu foreslår Frank Jensen, at et kommende overskud skal bruges på at føre metro'en fra København til Malmø. Arkivfoto: Finn Frandsen
137 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere