Movia siger undskyld: To fynske piger fik skæld-ud i bussen - og bøder

De skulle fra hovedbanen til Nørrebro, og spurgte chaufføren til råds. Han afviste dem vredt, og kort efter fik de bøder. Nu undskylder Movia den ubehalige oplevelse og trækker bøderne tilbage

- Vi er fra Fyn og kender intet til bybusser i København.

- Og netop derfor henvender vi os direkte til chaufføren for at han kan fortælle os antal af zoner og billetpris.

- På Fyn bipper vi nemlig enten vort Fynbuskort/rejsekort eller oplyser chaufføren, hvor vi skal hen, hvorefter han oplyser prisen, som vi så betaler.

Siger gå væk - vredt
Sådan indleder Mie (fra Fyn) den klage, hun skrev d. 12. juni efter at hun havde været i København med en veninde. For Movias personale - en buschauffør og to kontrollører behandlede nemlig ikke de to piger særlig venligt. Især ikke, når man tænker på, at deres DSB-billet faktisk var gyldig rejsehjemmel i Movias bus. Klagen - som Movia ikke har svaret på får nu - fortsætter der for således:

 

- Vi spurgte om billetprisen, når vi skulle af på Ravnsborggade, men chaufføren så hurtigt på os og vinkede os væk med sin venstre arm og sagde samtidig vredt, at vi skulle gå væk, så han havde frit udsyn omkring hjørnet.

- Vi spurgte igen, 'hvad med vores billet?'.

- Han ignorerede os totalt, hvorefter min veninde gik ned i bussen.

Spørger for 3. gang - og bliver smidt væk
- Jeg blev stående og spurgte nu for 3. gang, hvorefter jeg endnu engang vredt blev bedt om at flytte mig, når han kørte bus.

- Min veninde stod forvirret og spurgte mig – hvad sker der? Vi satte os derfor på sædet lige bag chaufføren og forventede at han ville tale med os ved næste stoppested.

- Kort før næste stoppested rejste jeg mig igen og henvendte mig til chaufføren.

Så kommer kontrollørerne
- Da bussen holdt stille, blev døren åbnet og ind kom åbenbart kontrollørerne – den ene af fordøren og den anden af den midterste dør.

- Kontrolløren ved fordøren bad mig med det samme pænt om at sætte mig ned.

- Jeg påbegyndte endnu engang min forespørgsel om hvordan og hvorledes med vore billetter, som vi stadig ikke anede noget om hvad kostede.

- 'Fordørskontrolløren' henvendte sig derfor nu til chaufføren og spurgte om hvad der foregik.

Chaufføren siger han troede vi havde billet
- Chaufføren sagde 'de stod med deres mobiler i hånden, så jeg regnede med at de havde mobilbilletter'.

- Kontrolløren henvendte sig igen til os og sagde, at vi nu begge to ville få en kontrolafgift, men at han da ville råde os til at klage over afgiften via deres hjemmeside. 

 

- Da vi havde modtaget kontrolafgifterne meddelte 'fordørskontrolløren' os at 2 zoner i København koster kr. 24,- og at kontrolafgiften gjaldt som billet resten af turen!!

- På afgifterne står der Legitimation Uden Id.

- Det er IKKE korrekt, idet vi foreviste kontrollørerne vore studiekort og spurgte samtidig om det var godt nok?

- Ja sagde begge kontrollørerne og spurgte samtidig om vore fødselsdag. Det oplyste vi dem naturligvis, skrev Mie, der siden har modtaget to rykkere - men ingen svar på sin klage.

I Movia er vi rigtig kede af de to pigers oplevelse
Det lykkedes dog nationen! at få Movia til at kigge på Mie og venindens klage i mandags, og selskabet lægger sig fladt ned:

- I Movia er vi rigtig kede af den oplevelse, som de to unge piger har haft.

- For der er sket en fejl hos os, så klagen ikke er blevet behandlet.

- Det havde den uheldige konsekvens, at pigerne fik en rykker.

- Movia har nu eftergivet kontrolafgiften, og jeg skal meget undskylde for både besværet og den ikke særlig behagelige oplevelse, skriver Movias stabschef, Camilla Struckmann, og de to piger bekræfter her onsdag morgen, at de har fået besked om at afgifterne er slettet.

- Det gav pote!! Tak for hjælpen, skriver Mie.

 

Men hvad tænker du? Er det svært at være fynbo i en københavnsk bus?

 

1 af 5 
2 af 5 
3 af 5 
4 af 5 
5 af 5 
112 kommentarer
Vis kommentarer