Muhammeds fornemmelse: Mette F. for fin til at tale med muslimer

Er vi andenrangsborgere, som statsministeren er for fin til, spørger Muhammed, der ikke er helt tilfreds med den ' ramadan-hilsen der kom fra integrationsministeren.

- Kære Mattias Tesfaye

- Tak for din besked om god ramadan og bekymring for herboende danske muslimer.

En samtale til andenrangsborgere
- Men jeg sad ikke med fornemmelsen af, at det var af ren bekymring eller sympati, det blev skrevet.

- Det kan måske skyldes, at sådan en besked til ’danske muslimer’ kommer fra en ’integrationsminister’ og ikke selve statsministeren.

- Som var det en samtale til andenrangsborgere, som statsministeren var for fin til.

Mindre huse og mere udsatte jobs
Sådan indleder Muhammed S et debatindlæg, skrevet som svar til integrationsminister Tesfayes Facebook-hilsen om ramadan og corona forleden. Muhammed synes nemlig der var en del slet skjulte budskaber i ministerens hilsen - budskaber som slet ikke var positive. Hans brev fortsætter nemlig således:

- Det virker, som om du, Mattias Tesfaye, ’spinner’ undersøgelsen om, at indvandrere i højere grad bliver ramt af covid-19, til, at det var deres egen fejl, da folk ikke er ’kloge nok’ til at vide, at man ikke bør samles i større forsamlinger.

- Det kan måske også skyldes, at undersøgelsen i virkeligheden viser, at ikke blot bliver indvandrere hårdere ramt af covid-19, men også at de er en mere sårbar gruppe.

Fik skældud: Ramadan-hilsen fra Folketingets talerstol

- Ikke fordi man ikke kan finde ud af at have samfundssind, men af helt praktiske årsager, f.eks. at man ikke har så store huse, så man kan holde større afstand i husstanden.

- Og mange har jobs, som bare ikke kan klares ved at arbejde hjemmefra.

Problematisk symbolpolitik
- Det er, som om man prøver på at tegne et billede af, at danske muslimer vil bryde den sociale distancering i ramadanen og ikke adlyde myndighedernes retningslinjer, selvom alt andet modsiger dette.

- Men det kan egentlig også skyldes, at du igennem coronakrisen næsten ikke har udtalt dig om grundlæggende problemer medført af fastholdelsen af symbolpolitik og først har ændret nogle ting efter voldsom kritik.

- Hvor det bare virker mærkeligt, at du så giver sådan en udtalelse i sammenhæng med ramadanen. Et par få eksempler:

1. Håndtryksloven, der forhindrede folk i at blive statsborgere.

2. Ghettoloven, der som yderste konsekvens kan gøre folk hjemløse i sådan en krisetid. (ikke ændret)

3. 225-timers-reglen der har betydet, at folk, der har mistet jobbet på grund af krisen, ikke har kunnet få mad på bordet og betalt deres udgifter, da de ikke bare kan søge hjælp fra staten.

4. Indvandrere, der arbejder for at opfylde kravene eller venter på godkendelse af statsborgerskabet, og som har mistet jobbet, kan simpelt ikke søge økonomisk hjælp. For hvis de gør det, så mister de rettigheden til at søge om statsborgerskab.

5. Når man opfordrer indvandrere med medicinsk baggrund til at hjælpe til i sundhedsvæsnet, men på samme tid nægter at behandle dem på lige fod med sundhedspersonalet ved at kræve, det skal være ulønnet.

- Jeg beklager, men når man fastholder symbolpolitik i sådan en krisetid, og næsten undgår journalister, for ikke at konfrontere ens handlinger.

- Og når man ikke løser problematikker, der sætter borgere i umenneskelige situationer, så er det virkelig svært at modtage din besked,  på en korrekt måde, skriver Muhammed til ministeren, men hvad tænker du?