Annonce:
Annonce:

Nu gælder det

Bilister kan nu køre gratis over Kronprinsesse Marys Bro - og det har sat gang i en heftig debat om betaling på Storebæltsbroen.

Storebæltsbroen skal være gratis, lyder det fra Nye Borgerlige efter at Danmarks eneste anden indenrigs betalingsbro har droppet betaling. Arkivfoto: Jens Dresling
Storebæltsbroen skal være gratis, lyder det fra Nye Borgerlige efter at Danmarks eneste anden indenrigs betalingsbro har droppet betaling. Arkivfoto: Jens Dresling
Annonce:
Følg nationen!

- Lev med det!

- Storebæltsbroen bliver aldrig gratis.

- Om 10 år står der en forbindelse til Femern, som forventes at komme til at koste 4-500 kroner for en enkelt passage.

Gratis - kun i dine drømme
- Hvis Storebælt bliver gratis, vil prisen på Femern få alt for mange fra Sjælland og Sverige til at køre via Fyn og Jylland, når de skal til Tyskland, hvormed økonomien på Femernforbindelsen smuldrer.

- Læg dertil, at Storebælt allerede bruges til at finansiere andre ting, hver gang politikerne mangler penge - senest udvidelsen af Fynske Motorvej, og igen i forbindelse med det nye trafikforlig.

- Den bro bliver kun gratis i drømme.

Annonce:

Betalte 2,5 milliard i 2020
Sådan skriver Martin W i en af de - hold fast - 788 kommentarer, der er skrevet på Ekstra Bladets Facebook-profil om at betale for at køre på en dansk bro. Fra årsskiftet blev det nemlig gratis at bruge Kronprinsesse Marys Bro ved Frederikssund, og det satte gang i en større debat om betalingen på Storebælt.

I 2020 betalte bilisterne svimlende 2,5 milliarder for at køre på den 22 år gamle bro, og nu synes ret mange, at det skal være slut. Og en af dem, der har mulighed for at gøre noget - Mette Thiesen fra Nye Borgerlige - blandede sig også i debatten på Ekstra Bladets Facebook med denne populære kommentar (2200 likes):

Nu gælder det Storebæltsbroen
- Jeg er så glad for, at det lykkedes mig og Nye Borgerlige med hjælp fra engagerede folk fra borgergruppen i området at overtale de andre partier til at være med til at gøre Kronprinsesse Marys Bro betalingsfri.

- Det beviser, at det kan lade sig gøre, og nu gælder det Storebæltsbroen.

- For det giver simpelthen ingen mening med brugerbetaling på broer og veje, der binder landet sammen, skriver Mette, hvis partileder tilbage i 2020 også meddelte, at partiet gik ind for gratis passage mellem landsdelene:

Annonce:

- Vores dejlige land – vores ørige – skal bindes sammen på kryds og tværs. Det er en national opgave, vi skal løfte i fællesskab.

- Det er på tide, at vi afskaffer den brugerbetaling på Storebæltsbroen, skrev Vermund.

Storebælts gæld er betalt i 2032

Anlægssummen for Storebæltsforbindelsen udgjorde ved ibrugtagningen i 1998 ca. 26,44 mia. kr. i løbende priser (svarende til ca. 38,1 mia. kr. i 2020-priser). Vej og jernbane tegner sig omtrent for hver sin halvdel af anlægssummen.

Hele anlægssummen inklusive renter betales tilbage udelukkende af brugerne, dvs. bilisterne og Banedanmark. I 2020 betalte bilisterne 2.578 mio. kr. i broafgift, mens det årlige vederlag fra Banedanmark udgjorde 295 mio. kr.

Ved udgangen af 2020 udgjorde A/S Storebælts rentebærende nettogæld ca. 18,5 mia. kr. Gældsafviklingen har i 2020 været på 0,4 mia. kr.

I dag lander tilbagebetalingstiden samlet set på 34 år, hvorved gælden forventes tilbagebetalt i 2032. Tilbagebetalingstiden er uændret i forhold til 2019.

Kilde: Sund og Bælt

 

Storebæltsbroen kostede 26 milliarder at bygge - halvdelen af prisen var jernbaneforbindelsen. I 2020 betalte bilisterne 2,5 milliarder i alt for at passere broen, og allerede i 2017 kunne nationen! bringe denne artikel:

Har betalt 42 mia for bro til 23 mia: Skal være gratis nu

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*

Det bedste fra Ekstra Bladet+

Annonce:

Mest læste lige nu

Søren Pind er gået fra snøvsen
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Populært i Ekstra Bladet+

Mere om krop og velvære med Ekstra Bladet+

Mere om krim med Ekstra Bladet+

Mest læste fra den seneste uge

Bagholdet

Annonce:
Annonce: