Annonce:
Annonce:

Øl, fisse og hornmusik: Se bankens svar

Spar Nord smed Glenn O. ud som kunde - efter at han bl.a. havde givet et kækt svar på spørgsmålet: Hvad bruger du dine kontanter til? Nu siger banken, at den slags er en præmis for at drive bank i dag

Annonce:
Følg nationen!

- Hej.

- Du skal vide, at det var Spar Nord Bank A/S, der ikke ønskede at have mig som kunde.

- Jeg har vedhæftet et udvalg af de spørgsmål, jeg skulle besvare, hvis jeg fortsat skulle være kunde i banken.

- Nogle spørgsmål smuttede, fordi jeg simpelthen var så rasende over deres spørgsmål.

Revisor i 40 år
Sådan skriver Glenn O. til nationen! om at være blevet smidt ud sin bank efter 25 år som kunde.
Både Politiken, Nordjyske og nationen! har bragt historien om udsmidningen, som ifølge bankens svar til Glenn var nødvendig, fordi de svar, han havde givet, var ’mangelfulde’.

Øl, fisse og hornmusik: Banken smed ham ud

Annonce:

Men nu har Glenn – der er revisor med 40 års erfaring med revision, regnskab, ERP-systemer hos Microsoft, undervisning i økonomi og regnskabsvæsen – sendt et udpluk af svarene, så du kan vurdere, om de er mangelfulde. Og nedenfor kan du se Spar Nords forklaring på, hvorfor den slags svar betyder udsmidning:

 

Hvad er det, der gør, at en kunde – som I har haft i 25 år – pludselig skal svare på en masse spørgsmål?

- Sagen er mere nuanceret, end den har været fremlagt i medierne.

- For selvfølgelig bliver en kunde ikke smidt ud for at bruge sine penge på den slags ting.

- Det er korrekt, at vi spørger ind til kundernes brug af os som bank, herunder hvis de foretager overførsler og hævninger af en betydelig størrelse. Det er vi forpligtet til som følge af hvidvaskloven, ligesom vi skal kunne dokumentere det.

- Kan eller vil en kunde ikke svare på de spørgsmål, som vi fremsender, eller svarer kunden ukorrekt, så er vi forpligtet til at følge op på det med flere spørgsmål.

Annonce:

- Det gælder også, hvis kunden ikke vil dokumentere overførsler og hævninger i en størrelsesorden, hvor vi er i tvivl om, hvor pengene stammer fra. Det er, uanset om man har været kunde i banken i en måned eller i 25 år.

Og hvor mange kunder har I måttet sige farvel til, fordi deres svar var mangelfulde?

- Vi siger ikke farvel til kunder, fordi deres svar er mangelfulde.

- Vi siger alene farvel til kunder, som ikke vil indlevere de oplysninger, som vi som bank er forpligtet til at indhente for at kunne efterleve hvidvaskloven.

- Det er en præmis for det at drive bank i dag, skriver Spar Nord til nationen!, men hvad synes du?

 

 

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Så er hun alligevel dansker
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

BANDELAND-AFSLØRING

Bagholdet

Annonce:
Annonce: