- Det kan jo godt være, at Rusland i protest begynder at skære i deres produktion og eksport og simpelthen eksporterer mindre til verdensmarkedet for at straffe G7, EU og Australien for at indføre det her prisloft.
- Og så kan det altså få prisen til at stige.
- Og så er det også noget, vi vil kunne mærke herhjemme.
Benzin, diesel og fyringsolie
Sådan siger Jens Nærvig Pedersen, chef- og olieanalytiker i Danske Bank, til DR Nyheder om det prisloft på russisk olie, der trådte i kraft i går. Et prisloft, der betyder, at skibe med russisk råolie ikke længere kan komme af med deres last i EU-havne. Til nationen! uddyber han, hvordan vi vil kunne mærke en russisk hævnaktion. Rusland leverer i dag cirka ti procent af verdens olie, og 90 procent af den olie, der kommer til EU fra Rusland, kommer med skibe:
- Det der kan ske, er at prisen på olieprodukter - benzin, diesel og fyringsolie - vil stige i Danmark, siger olieanalytikeren til nationen!.
Det samme sagde Cirkle K's energi- og brændstofekspert Peter Rasmussen til nationen! i sidste uge, men hvad siger du?
Godt nyt: Ka' falde mere