Quiz om dødfødt baby støder på alle måder: Har selv mistet

En kampagnevideo om risikoen ved at bruge snustobak, når man er gravid, har skabt vild debat i Norge

- Synes den er lige hård nok, når man tænker på hvor mange som oplever uventet barnedød uden at have taget snus eller røget.

- Og så får de den her reklame poppet lige i fjæset.

Sådan skriver Therese M på Helsenorges Facebookside om den anti-snus-kampagne-video, der starter så sødt med veninde-grin, selfie-smil og et hyggeligt quiz-spørgsmål - og slutter, da quizmesteren siger til 'Ræk hånden op hvis i tror barnet bliver dødfødt'. Og Therese er langt fra den eneste, der synes anti-snus-videoen er lige hård nok:

Har selv mistet i dødfødsel - fy fan
- Fy fan for en reklame! Har selv mistet i dødfødsel, og jeg finder den her stødende på ALLE måder!!, skriver Kristin H, og Alexandra EL fortsætter:

- Blir sindsyg skuffet over, at det er Helsenorge, der står bag denne helt ufølsomme reklame.

- Har ingen tænkt på dem, der har født et dødfødt barn, som måske ikke har lyst til at blive mindet om det af jeres reklame, spørger Alexandra, og det norske Helsedirektorat - der driver Helsenorge - har svaret de stødte kvinder således:

Mange ved ikke at snus er farligt for fostret
- Vi kan se, at filmen om snus i svangerskapet skaber reaktioner og engagement, og det forstår vi.

- Mange ved ikke, at det er farligt for fostret at bruge snus under graviditetenm og derfor bruger vi stærke virkemidler.

- Vi vil gerne advare, så flest muligt stopper før de bliver gravide - eller endnu bedre - aldrig begynder, skriver Helsedirektoratet, men hvad mener du?

Er det for strengt at tale om dødfødsler, når man gerne vil have unge kvinder til at lade være med tage snustobak? Og kunne danske sundhedsmyndigheder lære lidt af de norske kolleger?

6 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere