- Det ser ud som at kommunens meget fine og bekostelige tunnelprojekt mellem Svanemøllehavnen og Lyngbyvejen er en stor fiasko.
- Der er i hvert fald næsten ingen biler, der bruger den.
Sådan lyder det fra nationens! Vagn H, der fra sin bopæl på Østerbro I København, har fulgt med i det 2,5 milliard kroner dyre vej- og tunnelprojekt, der fra december har forbundet den store indfaldsvej Lyngbyvejen med Københavns nordhavn.
De røde elsker jo cykler
- Men måske er den også beregnet til cykler – det er jo det, de røde politikere bedst kan lide, fortsætter Vagn, der gerne vil have at kommunen forholder sig til den manglende trafik.
Der kommer flere biler hver dag
I pressematerialet fra åbningen hedder det nemlig, at man regner med at 31.600 biler vil benytte Nordhavnsvej hvert døgn. Og projektchef for Nordhavnsvej, Teknik- og Miljøforvaltningen, Anne Kongsfelt, vil gerne afsløre, hvad tallene er:
- Teknik- og Miljøforvaltningens trafiktællinger viser, at der nu halvanden måned efter åbningen af Nordhavnsvej dagligt kører mellem 17.000 og 18.000 bilister på vejen på hverdage, mens tallet for weekenden ligger på godt 8.000 bilister om dagen.
- Der kommer hele tiden flere til, så det ser vi bestemt ikke som nogen fiasko.
30.000 biler ændrer ikke vaner fra dag til dag
- Vi havde da heller ikke forventet, at 30.000 bilister ville ændre deres trafikvaner fra den ene dag til den anden.
- Forventningen om 30.000 bilister ventes først at blive indfriet i 2020, hvor der også vil være kommet endnu flere beboere og arbejdspladser i den nye bydel i Nordhavn, skriver Anne Kongsfelt til nationen! og tilføjer, at der skal gå en del måneder, før man kan se et blivende billede af, hvordan trafikmønstrene ændrer sig på Nordhavnsvej og i resten af området.
Hvad tænker du? Har Vagn ret i at 18.000 biler i døgnet er en fiasko?
Der skete en fejl under valideringen af din bruger.
Gå til Min profil eller prøv igen senere.