Så ruller numse-bussen igen: Hun vil jo gerne tages bagfra

Movia har igen fået klager over nøgne kvindeballer - denne gang på linje 3. Hvad synes du om de nye baller?

Den nye numse til venstre - og den gamle numse til højre. Den til højre pillede Movia af, fordi folk klagede. Men de vil ikke pille den til venstre af. Hvad synes du?
Den nye numse til venstre - og den gamle numse til højre. Den til højre pillede Movia af, fordi folk klagede. Men de vil ikke pille den til venstre af. Hvad synes du?

- Det virker dybt problematisk for mig som mor til en lille pige på 2 år, at vi år 2015 stadig skal udsættes for urimeligt sexistiske reklamer på noget der skal være til for alle borgere og på en måde symboliserer det kollektive fællesskab - busserne.

Hun vil jo gerne tages bagfra
- Jeg bliver nærmest deprimeret over at et selskab som Movia, der burde indse og tage sit ansvar som trafikselskab for alle, kan synes at det er i orden og stå inde for urimeligt sexistiske reklamer.

Foto fra Facebook nationen Forarget over Movias nye reklame: Er det 5A i anal edition?

- Nu tænker jeg især på Mirage-reklamen, hvor en kvinde står bagvendt med numsen bar i en stilling, der opfordrer en mand at tage hende bagfra.

 

- Med en tekst i stil med 'rigtige mænd mødes på Mirage' og 'sexual nightlife'.

- Det er altså ikke sexual nightlife for kvinder, de er der bare for at tilfredsstille nogen andre.

- At Movia står inde for den slags reklamer betyder i min optik, at I synes at den slags reklamer er helt i orden.

Sådan skriver Malin W i et brev til Movia, om det numsefoto, der som reklame, for natklubben Mirage, pryder bagenden af en Movia bus i disse dage. For et halvt år siden var samme klub også på busserne med en numse. Og dengang erkendte Movia, at de havde begået en fejl.

  nationen Stripchef om Movias numse-stop: Hvordan viser vi så varerne?

Vi synes vi overholder vores egne regler
Men den nye numse er der ikke noget galt med, skriver Movia, der henviser til Movias egne regler, der ikke indeholder et forbud mod stripklubber, men foreskriver generelt, at reklamer skal være lovlige, sømmelige, hæderlige, sandfærdige og være udformet med behørig social ansvarsfølelse, ligesom de skal være i overensstemmelse med den til enhver tid gældende lovgivning, herunder markedsføringsloven og i øvrigt skal respektere alment accepterede reklameetiske normer og kodeks, jf. ICC Kodeks for Reklamepraksis (2011). Movias direktør Dorthe Nøhr har derfor svaret Malin:

Vi ved også at nogle bliver stødt
- Vi ved, at nogle vil kunne føle sig stødt af reklamer for stripklubber generelt, men det er Movias opfattelse, at den konkrete reklames udtryk og virkemidler ikke adskiller sig væsentligt fra andre reklamer, der vises på Movias busser eller i bybilledet i øvrigt.

- Det er også vores vurdering, at reklamen ikke er i strid med markedsføringsloven eller Movias reklameregler i øvrigt.

- Vi har forståelse for, at man ikke nødvendigvis er enig i denne vurdering, men Movia skal vurdere reklamer ud fra regelsættet og forvalte disse ensartet over for alle annoncører, skriver Movia, men hvad mener du?

Er den nye numse bedre end den gamle?

Movias egen Facebookside har klagen over numsereklamen fået 27 kommentarer, og EverydauSexismProjectDanmark skriver, at Movia skal tænke sig bedre om:

- Det er en ommer Movia!

Men hvor ligger du i numsedebatten - og hvis den til højre er på grænsen til at være pornografisk, hvilket ord vil du så bruge om den til venstre?

 

1 af 3 
2 af 3 
3 af 3 Den nye numse til venstre - og den gamle numse til højre. Den til højre pillede Movia af, fordi folk klagede. Men de vil ikke pille den til venstre af. Hvad synes du?
41 kommentarer
Vis kommentarer