Sådan snød de: Chefer i sportskæde skiftedes til 'fup'-køb

Flere tidligere chefer fra sportskæden XXL fortæller, hvordan ledergruppen foretog fup-køb, for at leve op til reglerne om 'før-priser'.

Nordens strøste forhandler af sportsudstyr har taget røven på kunderne. Arkivfoto: Shutterstock
Nordens strøste forhandler af sportsudstyr har taget røven på kunderne. Arkivfoto: Shutterstock

- Glad (for at) man ikke handler der.

Sådan skriver Alf D i en af de kommentarer, der er skrevet på den norske erhvervsavis E24.no's Facebookprofil, om den måde kæden XXL, der kalder sig selv nordens største forhandler af sportsudstyr på xxl.dk , har snydt kunderne på.

'Her skal vi kunne dokumentere er salg'
Avisen har talt med flere af kædens (nu tidligere) varehuschefer, der fortæller, at de og andre ledende medarbejdere, skiftedes til at foretage 'fup-køb' af dyre varer, der skulle sættes på tilbud. Hvis man ikke har solgt en vare til 'førpris', kan man nemlig ikke lave en tilbuds-kampagne ifølge norsk forbrugerlovgivning.

Når fup-købet var gennemført og registreret i systemet, returnerede chefen varen og fik sine private penge retur. En af cheferne beskriver modellen således:

- Der blev ofte snydt med større, dyre varer, der kunne være vanskelige at sælge.

- Så kunne det være, at varehuschefen fik at vide af XXLs indkøbsafdeling, at det var vigtigt at sikre os, at vi havde solgt nogle specifikke varer.

- Det blev skrevet 'her skal vi kunne dokumentere et salg i hvert stormagasin'.

Og så trak f.ex. chefen kortet
- Og derefter blev det besluttet, at enten butikschefen trak kortet selv, eller at en af afdelingscheferne gjorde det, siger en af XXLs tidligere chefer Christian SO til E24, der også har talt med XXLs øverste chef Øivind Tidemandsen, der beklager:
– Jeg vil virkelig beklage til de ansatte som direkte eller indirekte er blevet pålagt at udføre noget umoralsk.

- Og selvfølgelig beklager jeg til kunderne, som har fået oplyst urigtig førpris, siger han, men i Facebook-kommentarerne, er der flere, der mener, at den slags foregår mange andre steder:

Vi bliver snydt alle steder
- Nogen som tror at dette bare forekommer i XXL?

- Alle - inklusive forbrugermyndighederne - bør stille sig spørsmålet, hvordan disse kæder til stadighed kan sælge samme vare med 50% afslag og alligevel tjene penger. - De kunder, som angiveligt skal ha købt disse varer til fuld pris, må da virkelig føle sig snydt, skriver Ole M, og Svein K er enig:

- Vi bliver snydt i alle butikker med såkaldte lokke-tilbud - det gør alle, også i dagligvarebranchen, skriver Svein K, men hvad tænker du?

Danske regler om før-priser

Før-/nu-priser bruges i markedsføring og annoncer til at angive den besparelse, en kunde kan opnå ved at købe en vare i forbindelse med et tilbud, sammenlignet med normalprisen.

Når en forretning reklamerer for et tilbud og angiver før-/nu-priser, skal det kunne dokumenteres, at varen faktisk har været til salg til den førpris, der er angivet.

Det er et krav, at førprisen skal have været gældende i “en længere periode”, umiddelbart inden prisen på varen er blevet sat ned. En periode på 6 sammenhængende uger anses for at være ”en længere periode”.

Det er vildledende markedsføring at sætte prisen kunstigt op i 6 uger med det formål at sælge varen som “udsalg”, ”nedsat”, ”rabat” osv. 

Hvis en vare fx gennem året har kostet 1.000 kr., og den bliver sat op til 1.500 kr. i 6 uger for herefter at komme på “udsalg” til 1.000 kr. igen, er der tale om vildledning, som er ulovlig.

Nu-prisen må kun markedsføres som et tilbud i ”en kort periode”, hvilket som udgangspunkt er 2 uger.

Kilde: Forbrugeromdbudmanden.dk

1 af 3 Snyd med før-priser var sat i system i nordens største sportsudstyrsforhandler. PR-foto
2 af 3 
3 af 3 Nordens strøste forhandler af sportsudstyr har taget røven på kunderne. Arkivfoto: Shutterstock
40 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere