Se listen: 603 danske skoler har 'negativ undervisningseffekt'

Der er 627 skoler, der gør børnene bedre, end man kunne forvente. Og så er der 603 skoler, hvis undervisning ifølge tænketanken Cepos gør børnene en bjørnetjeneste

- Som vores skoleleder sagde, da hun bød Daniel velkomme i første klasse for 3 år siden: privatskoler kom bare an!

- Nu ligger Hadsten skole på 16. Pladsen, rykket 800 pladser op.

- Det er et spørgsmål om visioner og den rette energi - det smitter!

Sådan skriver Jørgen K på Tænketanken Cepos' Facebook om den liste over undervisningseffekten på de 1382 danske skoler, Cepos har beregnet på baggrund af tal fra undervisningministeriet.

Du kan se hvor din skole ligger på listen her

Forventninger krydset med resultater
Undervisningseffekten er et udtruk for hvordan eleverne på en given skole klarer sig sammenlignet med, hvordan man skulle forvente, at de ville klare sig ud fra forældrenes baggrund.

Er undervisningseffekten for eksempel +0,2 har skolen løftet eleverne 0,2 karakterpoint højere end forventet.

Nogle skoler formår at løfte eleverne en halv karakter højere, end man skulle forvente, mens andre ligger en halv karakter under det forventede. Dog ligger langt de fleste skoler mellem +0,3 og -0,3.

603 skoler gør det ringere end man kunne forvente
Der er 627 skoler, der gør børnene bedre, end man kunne forvente. Og så er der 603 skoler, hvis undervisning ifølge tænketanken Cepos gør børnene en bjørnetjeneste. Men som Poul Erik P skriver på Facebook:

- I mine øjne lyder det som noget teoretisk ævl, der ikke kan bruges til ret meget.

Hvad mener du om lister - og er du tilfreds med din skoles placering?

 

1 af 2 
2 af 2 
24 kommentarer
Vis kommentarer