Snyde-paragraf: El-kunde raser

Lars blev jublende glad, da han modtog en ny kontrakt om el-levering fra Andel. her stod nemlig at han ku' få fast-pris

Følg nationen!

- Hej.

- Jeg føler mig snydt af Andel Energi.

Side, punkt 7
- De har lige sendt mig et brev i går med en basisEnergi aftale som skal bruges til vores nye sommerhus nummer.

- I den aftale, side 2 punkt 7. Konvertering, står der at jeg kan skifte til en fast el-pris.

 

Vil meget gerne skifte
Sådan indleder Lars B. et brev til nationen! om at være el-kunde i det store energiselskab Andel – og føle sig taget ved næsen. For Lars er ligesom de fleste andre danskere ret så usikker på, hvordan energipriserne udvikler sig den næste tid. Og derfor blev han glad, da han læste at han kunne skifte fra dagspriser til fasepriser på el. Men. Grunden til at han skriver er, at det punkt åbenbart ikke passer helt. Hans brev – som nationen! har bedt Andel om at kommentere – fortsætter nemlig således:

- Jeg ringer så til dem i fredags og siger, at vi meget gerne vil skifte til fast el, som der står i den aftale/kontrakt som de selv har sendt til mig og min lille familie. 

- Men svaret fra Andelenergi er, at det kan jeg ikke.

Det står jo i kontrakten
- Så siger jeg hvorfor? Det står da i den kontrakt som I selv har sendt mig, det er jeres egne skrevne vilkår, men de svarer bare, at det kan du ikke nu.

- Jeg svarer så retur, at de bryder deres egen kontrakt mellem mig og dem, skriver Lars, der synes den slags er totalt uacceptabelt.

nationen! har bedt Andel om at svare på, hvorfor de skriver at kunderne kan skifte til fastpris – og om de kan forstå, at en kunde bliver vred, når han får at vide, at det punkt ikke gælder? Og det svarer Andel på sådan her:

Andel: Vi er i dialog med kunden
- Vi kan principielt ikke udtale os om konkrete kundeforhold i pressen, men vi er selvfølgelig i dialog med den konkrete kunde om at finde den bedst mulige løsning for ham.

- Generelt kan vi oplyse, at vi ikke tilbyder aftaler med dagspriser, som det fremgår af mailen.

- Men vi tilbyder blandt andet fastpris-aftaler, hvor prisen er låst for et kvartal ad gangen.

- Det vil sige, at prisen justeres næste gang d. 1. juli og er så låst frem til 1. oktober.

En fast pris i 12 måneder vil nok være dyrere
- Når vi ikke låser prisen for mere end et kvartal ad gangen skyldes det den nuværende usikkerhed på de internationale energimarkeder, der gør, at en aftale, hvor prisen er låst i længere tid, fx 12 måneder vil give vores kunder en pris, der med al sandsynlighed vil være langt dyrere for kunden end den pris kunden kan få på en kvartalspris, skriver Andel, men hvad tænker du?

 

Mere fra Ekstra Bladet+

Det ligner selvskade for regeringen og Danmark

Udforsk Ekstra Bladet+

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind