- Kære Ekstra Bladet.
- Jeg har i dag (torsdag) haft besøg af to hjælpere.
- De nægtede begge at sætte varer fra Nemlig.com på plads - ikke engang isen, som jeg har købt til min 89-årige mand, John, fordi han ikke kan spise ’normalt’ mere!
- Så nu ligger alle varerne og flyder på gulvet, og jeg har ikke kræfter til at samle dem op! (Jeg er 75 år)!
Fibromyalgi og Parkinson
Sådan indleder Benedetta V fra København et brev til nationen! om at være gammel og syg og have brug for hjælp – og føle at kommunen har for meget magt over borgerne.
Benedetta har lidt af fibromyalgi siden 1998, og får hjemmehjælp – og hendes mand har Parkinson. De får derfor bragt varer til døren, og fordi de ikke selv kan sætte dem på plads i fryser, køleskab og skabe, beder de sosu’erne om at gøre det. Men det er åbenbart ikke så simpelt.
Benedettas brev – som nationen! har bedt Københavns Kommune om at kommentere – fortsætter derfor således:
Nemlig.com passer mig godt - de andre er dyre
- Jeg mener IKKE, at Københavns Kommune har ret til at forlange af os, at vi SKAL købe vores dagligvarer hos Den gamle købmandsgård eller Intervare.
- Jeg HAR prøvet at handle med Intervare - det er et bøvlet system, hvor de ringer en op om onsdagen f.eks., og jeg nåede aldrig at have ordren klar!
- Desuden er de dyre!
- Jeg køber varer hos Nemlig.com, det passer mig godt, jeg kan finde tilbud og styre slutsaldoen, som jeg vil, og tage min tid til det.
Synes det er ulovligt
- Jeg er gift med John, han er 89 år, og han har haft Parkinson i 10 år. Han er på hospitalet nu, men kommer hjem en af de nærmeste dage.
- Han kan ikke selv spise mere, og skal snart indlægges igen, idet han skal have en sonde i maven, så han derigennem kan få tilstrækkelig ernæring.
- De to piger fortalte, at de har fået strenge ordrer fra gruppelederen og den faglige leder, men jeg synes det er konkurrenceforvridende overfor andre firmaer - og dermed ulovligt, skriver Benedetta, men Københavns Kommunes sundheds- og omsorgsforvaltning at det slet ikke er sosuerne opgave, at stille varer på plads:
Borgere skal visiteres til at få sat varer på plads
- Hvis en borger er visiteret til støtte og indkøb er det muligt at få hjælp til at sætte varer på plads, hvis der er behov for det.
- Det skal dog ske hos en af de to tjenester, som har vundet udbuddet hos Københavns Kommune.
Og det gælder ikke varer fra nemlig.com
- Nemlig.com er ikke en af de to private leverandører.
- Det er leverandørernes chauffører, som sætter varerne på plads, så eksempelvis varernes friskhed bevares, skriver forvaltningen, der lige minder om at kommunens SOSU-medarbejdere generelt er fleksible, og gerne hjælper med ydelser, borgerne ikke er visiteret til, hvis der enkelte dage er behov for det.