- Hej.
- Her på Stalden Bodega bestilte jeg, Lotte, en taxa kl 23:46 fredag d 1/10-2021. Den ankom til Stalden ca 02:05.
- På Geviret bestilte vi en vogn omkring kl 20. En taxa tog turen, men slog fra på vejen.
Ventede to timer
- Så jeg, Birgit, måtte bestille en vogn på ny.
- Og på Gadekæret Pub og sport i Helsinge bestilte vi taxa ca 21:30.
- Ventetiden var cirka 2 timer før der kom en taxa.
Sådan indleder Lotte, Birgit og Adrian, der driver bodegaer i Græsted og Helsing i Nordsjælland, et fælles brev om deres – og kundernes - frustration over lange ventetider på taxa.
Gæster bliver irriterede
Bodega-ejerne føler nemlig ikke, at de bliver hørt, når de selv kontakter Dan-taxi, Danmarks største taxiselskab, og nu håber de, at deres opråb kan ændre situationen. Deres brev – som nationen! naturligvis har bedt Dan-Taxi om at kommentere – fortsætter nemlig således:
- Gæsterne bliver jo ofte irriterede over ventetiden. Og irritationen går så ud over mig (Lotte).
- Men det kan ikke være rigtigt, at vi skal vente så længe.
- Og folk gider jo ikke komme her mere, når de ikke kan komme hjem.
Og så ringer de efter en ven - og så kører taxaen forgæves
- Vi har så gæster, der finder andre løsninger, f.eks. ringer til venner, for at blive hentet, når de har ventet lang tid.
- Og det kan jo også betyde, at nogle vogne kører forgæves, og det skaber jo bare mere irritation, skriver de tre bodega-ejere, og nationen! har bedt Dan-taxi svare på, om der er særlige problemer med taxi-mangel i Græsted og Helsinge.
Og det svarer Dan-Taxi på sådan her:
- Først og fremmest er vi i Dantaxi glade for, at vores kunder, efter en lang Coronapause, er begyndt at bestille taxier igen.
- Under Coronakrisen valgte en del selvstændige vognmænd i taxibranchen at afvikle eller neddrosle deres forretninger og ikke så få ansatte chauffører søgte over i andre job.
Mangler chauffører - og biler
- Det betyder, at vi nu i nogle områder/tidsrum mangler vogne og chauffører. Vi er derfor i gang med at indgå aftaler med nystartede vognmænd. Her løber vi imidlertid ind i et nyt problem. Nemlig den lange leveringstid på nye biler, der er egnet til taxibrug.
- Samlede set giver det en uheldig situation der, som brevet fra de tre bodega-ejere i Nordsjælland tydeliggør, desværre kan gå ud over kunderne.
Vil gerne sige undskyld til bodegaejerne
- Vi vurderer dog, at situationen vil forbedres over de næste par måneder frem mod jule- og nytårskørslen.
- Specifikt for de tre bodega-ejere og deres kunder, vil jeg gerne undskylde de ventetider og problemer de har oplevet.
- Vores erhvervskonsulent med ansvar for Nordsjælland vil en af de kommende dage tage kontakt til ejerne til en snak om omfanget og hvilke tiltag vi har sat i gang for at løse de konkrete udfordringer, skriver Dan-Taxi, men hvad tænker du?