Ta' bussen: Mand til dødssyg kone smidt ud af sygetransport

Jan og hans dødssyge kone synes ikke den måde de har fået hjælp til transport til behandlingen fungerer godt nok. Læs her hvorfor 

- Som ægtefælle til en ASL ramt kvinde, gør det mig mildest talt rasende at se hvilken behandling, man byder et menneske i den sidste tid.

- Vi er begge dybt taknemmelig for den behandling vi har fået på Vejle sygehus og Mølholm klinikken i Vejle.

- Men måden man har indrettet kørsel med mennesker, der IKKE har en bil, som IKKE har pårørende, der kan køre for en.og som IKKE kan gå flere hundrede meter til det nærmeste busstop, det forarger mig utrolig meget.

 

Først afviste kørselskontoret
Sådan skriver Jan M.O. fra Kolding i et læserbrev til Ekstra Bladet, om de oplevelser, han som pårørende til en alvorlig syg, har haft med at komme frem og tilbage fra Kolding til Vejle. Jan mener nemlig, at at han og konen opfylder'alle betingelserne for at få en siddende transport', men i 8 måneder har han taget offentlige transportmidler med sin kone. Hans brev fortsætter således:

- Kørselskontoret på Vejle sygehus afviste bare at vi var berettiget.

Så sagde lægen og politikere at vi godt måtte
- Efter min kones læges indgriben og efter mine klager til bl.a. regionspolitikere i sygehusudvalget i region syd, blev vi pludselig ringet op af Vejle kørselskontor, at vi selvfølgelig var berettiget til at blive kørt.

- Da var hun faldet to gange under vores offentlige transport. Den ene gang en hjernerystelse og 10 dage i sengen. Den anden gang med en brækket albue og armen i gips!

- Efter alle undersøgelser var tilendebragt blev vi begge indkaldt til Vejle sygehus for at få 'Dommen'.

Den sidste tur gik helt galt
- Vi ringede onsdag d. 22/04 for at bestille kørsel, men da deres 'system' var nede, ville de ringe tilbage dagen efter!

- Det gjorde de så ikke. Fredag d.24/04 ringer vi og bestiller en vogn og får bekræftet, at den vil komme til vores bopæl mandag d. 27/04. Det gør den bare ikke!

- Da vi ringer kl 9 får vi at vide, at den er ikke bestilt?

- Efter en halv times tid kommer vi igennem til neurologisk ambulatorium og forklarer dem sagen!

- De sørger for at der kommen en vogn et kvarter efter! Hurra!

Chaufføren: Du må tage bussen
- Da vi stiger ind i vognen får jeg at vide, at jeg ikke kan komme med, på trods af at sygehuset udtrykkeligt har bedt mig om at komme med til den afsluttende samtale. Vognen var bestilt til en patient MED bisidder.

- Jeg tog selvfølgelig en offentlig bus til Vejle for at være ved min kones side da hun fik sin diagnose! En langsom død af den værste skuffe.

- Min pointe er at mine oplevelser med et kørselssystem so for en hver der nærlæser det, er en uværdig spareøvelse,garanteret ikke er et enestående eksempel.

Håber kørslen til kapellet går godt
- Hvor mange ældre og mere svagelige personer end os er afhængige af et kørselssystem, der i mine øjne bare ikke fungerer!

- Og hvor mange af dem har overskuddet til at klage til patientombuddet på nettet. Eller prøve at klage til deres regionssundhedsudvalg?

-Jeg håber da at kørslen til kapellet går planmæssigt, slutter Jans brev, som han håber bliver læst af de medarbejdere, der er ansat i sundhedsvæsenets kørselskontorer.

Hvad med dig? Har du været i kontakt med et kørselskontor - og fungerede det?

91 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere