Annonce:
Annonce:

Tændt lys - om dagen

Det system Banedanmark bruger til at styre perronbelysningen, har haft sin udløbsdato. Og det er ikke længere muligt at skaffe de nødvendige komponenter. Derfor brænder lyset døgnet rundt i Jylland 

Annonce:
Følg nationen!

- Prøv at køre en tur på togstationerne i det midtjyske område.

- Rigtig mange steder står perronbelysningen tændt døgnet rundt.

- Det har det gjort i næsten et år.

Tændt hele natten: Borgere raser

Nabo frådser med lyset

Det brænder konstant
Sådan skriver VH til nationen! om den energikrise, der skaber utryghed i rigtig mange hjem lige nu – og det energifråds, han er vidne til næsten dagligt, når han kører med tog i Jylland.

VH arbejder faktisk selv i togbranchen – det er derfor han ønsker at være anonym – og han synes BaneDanmark, der står for Engesvang Station (billedet) skal stå til ansvar. Hans mail - som nationen! har bedt statsbanerne om at kommentere – fortsætter derfor således:

Det irriterer mig dagligt
- Jeg kører meget på de strækninger og irriterer mig dagligt over det spild af strøm.

Annonce:

 - Jeg ved at på strækningerne Struer-Thisted, Langå-Struer, Holstebro-Vejle, Herning-Skanderborg, Holstebro-Esbjerg, er det på langt de fleste stationer, det brænder konstant, skriver VH, og nationen! har spurgt Banedanmark, hvorfor lyset er tændt døgnet rundt på Engesvang Station døgnet rundt? Og hvor mange steder de har et lysproblem. De har har sendt dette svar:

BaneDanmark: Det er korrekt
- Det er korrekt, at på nogle stationer vest for Storebælt er perronbelysningen tændt – også når det er lyst udenfor.

- Årsagen er den, at det system, Banedanmark har benyttet til at styre perronbelysningen, har haft sin udløbsdato – og det er ikke længere muligt at skaffe de nødvendige komponenter.

- På mange stationer har det været muligt at justere belysningen på anden vis, men ikke på alle, og derfor er der stationer, hvor lamperne lyser i dagtimerne og om natten, når der ikke kører tog.

Vi skal udskifte systemet - og begynder snart
- Vi står netop foran at skulle udskifte det system, der justerer perronbelysningen, og vi begynder i de kommende uger.

Annonce:

- Det nye system vil først og fremmest sikre, at lyset styres hen over døgnet - ligesom det i højere grad vil kunne justere lyset efter, om der står passagerer på perronen og efter togenes ankomster og afgange.

- Samtidig kan lysstyrken justeres bedre, så der ikke kommer til at være fuldt blus på lamperne i de perioder om natten, hvor der ikke kører tog, skriver BaneDanmark, der - naturligvis - begynder Udskiftningen på de stationer, hvor perronbelysningen ikke kan justeres på anden vis.

 

Annonce:
Annonce:
Annonce:

Mere fra Ekstra Bladet+

Annonce:
A-kraft i baghaven - manges haver står klar
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:
Annonce:
Annonce: