Tilskuds-rod: Fik to kø-numre

Henrik ville søge tilskud til nye vinduer onsdag, loggede på kl. 8.15  - og fik kønummer 5401. Han loggede på igen, da puljen officielt åbnede kl. 10 og fik nummer 18.437. Han er ikke den eneste, der synes, det er noget rod

Nationen! har fået flere breve fra borgere, der synes, Energistyrelsens 'venteværelses'-system virker uretfærdigt.
Nationen! har fået flere breve fra borgere, der synes, Energistyrelsens 'venteværelses'-system virker uretfærdigt.

- Det er da helt til grin, at der i går sad 18.000 mennesker og ventede på at komme igennem.

- Folk, der ikke vidste, om der er penge, når det blev deres tur

Man kunne komme foran i køen
- Især fordi det har vist sig, at man rent faktisk kunne komme foran i køen - på trods af at Energistyrelsen udtrykkeligt skriver, at der først åbnes kl.10.

Sådan skriver Henrik E. til nationen! om den meget lange digitale kø, der mødte danske boligejere, der ville søge om tilskud til energi-forbedringer onsdag.

Det er blandt andet muligt få støtte til at udskifte de gamle vinduer med mere klimavenlige af slagsen. Arkivfoto: Finn Frandsen Samfund Tusindvis i kø til støtteordning: Måske allerede for sent

Henrik havde nemlig stillet sig i kø via sin mobiltelefon to timer før den officielle ansøgnings-start – og kl. 10, da ansøgning åbnede officielt, gik han på via sin pc.
Nationen! har derfor spurgt Energistyrelsen, hvordan det kan være, at man kunne stille sig i kø flere timer før den officielle åbning – og det svarer de på nedenfor. Henriks brev fortsætter nemlig således:

Spild af folks tid
- Det er at spilde folks tid, når der sidste år blev behandlet 5200 ansøgninger.
- Det er også spild af skattekroner plus alle de ansatte i Energistyrelsen, der skal behandle og kontrollere efterfølgende.
- Jeg er rimelig højt udannet, og folk, der alene har 7.-10. klasse, har ikke en chance i det her ’spil’ om penge, skriver Henrik, og Energistyrelsen svarer, at der ikke er tale om, at nogen kom foran, men at de i går benyttede et digitalt venteværelse:

Vi anvender et kø-system
- For at undgå eventuelle systemnedbrud som følge af stort pres på Energistyrelsens ansøgningsportal har Energistyrelsen valgt at anvende et køsystem.

- Energistyrelsen administrerer en række puljer, der kører over samme it-portal.

- Det har derfor af hensyn til øvrige ansøgere ikke været muligt at 'lukke ned' for portalen i perioden op til, at bygningspuljen åbnede.

Så folk der loggede på kom i venteværelse
- Ansøgere til bygningspuljen, som er logget på før kl. 10, har i stedet kunnet tilgå et venteværelse.

- Venteværelset er oprettet, da ansøgere ellers kunne drage fordel af at være logget ind på systemet inden kl. 10 og få adgang uden om køen.

- I venteværelset har man ikke fået tildelt et nummer, da køen først er dannet umiddelbart efter kl. 10.

Kl. 10 fik folk i venteværelset et nummer
- Ved åbningen af portalen kl. 10 har ansøgere i venteværelset og ansøgere, der er ankommet umiddelbart efter kl. 10, fået tildelt et kø-nummer, uafhængigt af hvornår de ankom til venteværelset.

- Ansøgere, der er logget på efter kl. 10, er blevet tildelt fortløbende kø-numre, i takt med at de er logget på, skriver Energistyrelsen, der ikke har svaret på, HVOR mange der ventede i det digitale venteværelse, da klokken blev 10.

Nedenfor kan du også læse breve fra Martin P. og Kasper Ø., der også er vrede, men hvad tænker du?

De her vinduer sidder i en ejerlejlighed. Havde de siddet i et parcelhus, kunne Thea have søgt tilskud til at få dem udskiftet. Hvis hendes ansøgning var blevet accepteret, havde hun fået 30.000. Privatfoto. nationen Rådne vinduer: Ku' have fået 30.000 kr. i tilskud

Ufatteligt spild af energimærker

Brev til nationen fra Rasmus:

Ifht rodet med tilskud så sad vi som mange andre klar kl 10 og fik nummer 24.000(deromkring)

Med en anden computer loggede vi af og på i løbet af dagen for at tjekke køen.

Kl 20 om aftenen, fik jeg kø nummer 70.000 og hvis bare en trediedel af disse ansøgere ikke er gengangere, så er der ufatteligt mange spildte energimærker at det begynder at blive nonsens.

Lad os sige 25.000 gange 5500kr til hvert spildt energimærke er omtrent 137 millioner kroner eller godt halvdelen af de uddelte midler.

Jeg er vred over lotteriet startede før tid og at der handler om så mange spildte penge.

 

Brev til nationen! fra Martin P.:

Jeg skriver for at gøre opmærksom på Energistyrelsens amatøragtige håndtering ved den storstilede energipulje, der løb af stablen igår.

Jeg skal have udskiftet vinduer i hele mit hus motiveret af tilskudsordningen.

Jeg søgte sidste efterår, men nåede akkurat ikke med. Fair nok.

Jeg udskudte derfor mit vinduesprojekt 5 mdr. til denne runde, fordi man ikke må igangsætte sit projekt inden ansøgning, hvilket jo også er mærkeligt, når man læser hvordan man skal dokumentere udgiften med regninger.

Baggrunden for at udskyde er at tilskudet er relativt stort, og en væsentligt andel af udgiften ved udskiftningen.

Helt uforståeligt er det at ens gamle ansøgning ikke var gældende til denne ansøgningsrunde; dvs. man starter forfra og nulstilles.

Det havde været mere fair at ens ansøgning var gældende, således at man holdt sin plads i køen til tilskud.

Inden sidste ansøgning havde jeg forberedt mig med nyt energimærke (5000kr), da mit gamle var forældet.

Jeg havde taget fri fra arbejde, og kobler ind i god tid inden kl. 10:00, hvor ansøgningen blev åbnet.

Min overraskelse var derfor stor, da jeg bliver tildelt nummer 27413 i køen.

Det viser sig at man skulle have logget ind mange timer forinden åbningen for at sikre sig en plads i køen.

Dvs. man skulle stå i kø for at komme i kø.

En god bekendt loggede ind allerede kl. 07:00 om morgenen, og nåede tilsyneladende lige at få sin ansøgning indsendt, som en af de sidste.

Dvs. de første må have koblet ind meget tidligere end kl. 07:00 om morgenen.

Jeg sad i kø hele dagen fra åbningen til kl. 23:30 om aftenen!, hvorefter der blev lukket.

Snak om spild af tid og penge.

Jeg har nu spildt 5 mdr og minimum 5000kr. i en tro på at jeg kunne få tilskud.

Energimærket er ubrugeligt i det øjeblik jeg udskifter vinduer, og skal derfor opdateres uanset, hvis jeg skal sælge.

Jeg synes, det er så amatøragtigt, og jeg føler mig snydt i stor stil.

De fik lavet tilskudsordningen til en lottokupon.

Energistyrelsen

 oplyser at man jo bare kan søge igen, men det betyder yderligere udsættelse af mit projekt.

Det er typisk offentligt håndteret: uigennemtænkt, uretfærdigt og skævvredet.

Brev fra Kasper:

Vi står overfor en renovering hjemme. Vi har holdt igen da vi selvfølgelig gerne vil have lidt tilskud som hjælp til renovering af vores vinduer.

Vi får oplyst at der med erfaring fra efterårets tildeling, nok vil blive et par dage, inden pulje er brugt…

En forudsætning for at ansøge er at der skal foreligge energimærke der ikke er ældre end 6 måneder. Vi har brugt en del tid på at undersøge regler for tilskud, hvilke vinduer etc. og fået lavet energimærke kun til dette formål. Det kostede 5.500 kr.

Jeg har set i artikel at pulje blev brugt på 13 timer – men det er bare misvisende…

Vi loggede på kl. 10 som instrueret og så vil alle der er på, komme automatisk ind i kø i vilkårlig rækkefølge – vi kom ind som nummer ca. 24.119 !!!

Puljen lukkede i går aftes – men reelt set så lukkede den allerede for størstedelen allerede da køen blev skabt – tilfældigt.

Det er kun pga. indslusningstiden til ansøgningssiden, og indtastningstiden på forventet (oplyst) 30 minutter, der gør at man kan sige at puljen lukkede efter 13 timer…

Jeg er imponeret over at der alligevel er så mange der sidder parat kl. 10 – kan der være nogen der har været i stand til at opbruge en relativt stor del af puljen…?  Og én ting er at jeg ikke får tilskud – men jeg har tilmed spildt 5.500 på energimærke – det er sg da for ringe…

Og åbner de op med lignende vilkår til f.eks. november – så hvis jeg vil vente, så skal jeg have en ny…

De burde da, dække alle energimærker også til dem der ikke får tilskud… eller, have sagt at den kan sendes ind på bagkant af ansøgningen…

Gad godt vide hvor mange der har spildt penge og tid på energimærke…