To piger kaldte Ejvind 'onde menneske': Jeg ville ikke give penge til Red Barnet

Ejvind S følte sig rigtig skidt behandlet af to gadehververe fra Red Barnet, der ville have penge af ham. Nu skal pigerne til møde

Erling gik på gaden, og pludselig blev hans kaldt et 'ondt menneske', fordi han ikke ville støtte en god sag. Arkivfoto: Jesper Mortensen
Erling gik på gaden, og pludselig blev hans kaldt et 'ondt menneske', fordi han ikke ville støtte en god sag. Arkivfoto: Jesper Mortensen

- Mandag d. 9 januar havde jeg et mindre behageligt møde med to unge piger fra Red Barnet. De var iklædt rød T-Shirt med logo. Det var kl. ca 13.30.

- Jeg mødte dem ovenfor ved Forum Metrostation.

Lad os snakke lidt om mobning
- Jeg var ikke forberedt på mødet med de to gadehververe.

Sådan indleder nationens! Ejvind S et brev om gadehvervning, og den 'good cop/bad cop'-model, han føler han blev udsat for. Red Barnet afviser (se hele deres svar længere nede), at de bruger en særlig teknik, men Ejvind vil gerne høre, om du også har haft en skidt oplevelse med en gadehverver. Hans indlæg fortsætter nemlig således:

-De (den ene aggressiv) startede med noget uskyldigt og uforpligtende som bare at tale om mobning og lignende.

Da hun havde mig på krogen blev hun offensiv
- Da hun havde mig ’på krogen’ blev hun offensiv. Hun ledte det derhen, at jeg var et ondt og dårligt menneske. hvis jeg ikke ville donere penge. 

- Hun begyndte hen ad vejen. Og ville vide noget om mig selv: Navn, Adresse, CPR samt oplysing om min bankkonto. Jeg er godt nok lidt skamfuld over at have oplyst de tre første ting.  Havde jeg været forberedt, ville udfaldet være et ganske andet.  Netop det, at man er uforberedt,  er kernen i deres metoder. Jeg var chokeret og paf!

Hun ku' se at mit cpr-nummer ikke passede
- Det var virkelig professionelt. Da jeg havde opgivet mit CPR-nummer, havde hun skrevet et 9-tal i stedet for det rigtige 8-tal i de første seks cifre. 

- Da hun på sin håndcomputer kunne se at de sidste fire cifre ikke passede, rettede hun det til 8. Skræmmende, at organisationer kan øve kontrol over borgere på den måde. Hvad siger registerloven? Kan metoderne vitterligt være lovlige!

- Der var helt klart tale om skolet taktik og teknisk stragtegi fra pigernes side. Er det virkelig Red Barnets metoder?

Det mindede mig om Scientology
- Den ene var den offensive/agressive. Den anden var ’bare’ smilende til stede.

- Bagefter kan jeg se, at mønstret ligner Scientologys metoder, når det gælder om at hverve, skriver Ejvind, der gerne vil have en debat om gadehververe og deres metoder.

Hvad med dig? Har du arbejdet som gadehverver - eller selv været udsat for en?

Red Barnet har set Ejvinds brev, og de svarer, at de vil holde et møde med de to piger - for de har et klart mål om, at hver eneste dialog med de mennesker, vi er i kontakt med, skal være en positiv oplevelse. Uanset om de mennesker, de taler med, vælger at støtte deres arbejde for børn eller ej.

Mennesker kan gøre en forskel, hvis de bliver medlemmer

- Den oplagte grund er, at vi er dybt afhængige af befolkningens tillid og opbakning for at kunne gøre en forskel for børn. Det er vores håb, at hvis man ikke har lyst til at blive medlem nu og her, så har man måske fået lyst til at engagere sig i vores arbejde på en anden måde – eller på et andet tidspunkt.

- Derfor er vores gadehvervning af medlemmer baseret på, at ethvert tilsagn om at blive medlem af Red Barnet skal være 100 procent frivilligt.

- Vi sætter en ære i at formidle vigtigheden af Red Barnets arbejde og de resultater, vi opnår sammen med vores mange støtter. Og vi forsøger at fortælle det menneske, vi står overfor, hvilken forskel vedkommende kan gøre som medlem. Men vi beder aldrig om personlige oplysninger, før vedkommende har givet et klart tilsagn om at blive medlem.

Og vi bruger ikke good cop/bad cop
- Derfor kan vi også blankt afvise teorien om at køre en bevidst 'good cop/bad cop' tilgang, eller om at forsøge at kontrollere de mennesker, vi taler med.

- I de tilfælde, hvor vi har en dialog med et menneske, der klart giver tilsagn om at blive medlem, beder vi derefter om vedkommendes personlige data inklusive CPR-nr. og bankkontonummer.

- Det gør vi, fordi disse oplysninger er nødvendige for, at NETS kan oprette en betalingsserviceaftale for medlemskabet. NETS skal bruge begge oplysninger for at tjekke, at der er overensstemmelse mellem person og kontonummer.

Vi taster personoplysninger ind i systemet
- De personlige oplysninger tastes ind i systemet Waysact, som er et anerkendt system i branchen. Systemet tjekker automatisk sandsynligheden for, at CPR nummeret eksisterer via en forholdsvis simpel algoritme. Det gør vi for at undgå manuelle fejlindtastninger fra vores gadehververe. 

- Vores gadehververe er overvejende unge og meget engagerede mennesker. Vi uddanner dem grundigt i såvel Red Barnets arbejde som i vigtigheden af at vise respekt for de mennesker, de møder og at alle går derfra med en positiv oplevelse. Og vi får heldigvis meget få klager.

Og der er meget få klager
- Regner vi klageraten ud i forhold til de nye medlemmer, vi skriver op, er den under 1 procent. Medregner vi alle de dialoger vi har med mennesker, der ikke ønsker at skrive sig op som medlem, kan klageraten måles i promille.

- Værdien af gadehvervning hænger meget nøje sammen med kvaliteten af den dialog, vores gadehververe har med de nye medlemmer.

- Red Barnets erfaring er, at hvis det nye medlem føler sig velinformeret, respekteret, anerkendt og motiveret efter samtalen med gadehververen, så er der meget stor sandsynlighed for, at vedkommende forbliver medlem i mange år.

Gadehververe indbragte 5 mio sidste år
- Også af den grund er det os magtpåliggende at gøre alt, hvad vi kan for at sikre kvalitet i hvervningen.

- De medlemmer, vi skrev op via gadehvervning i 2016 har indtil videre bidraget med cirka 5 mio. kr. til arbejdet for verdens mest udsatte børn.

- Når vi får en klage, følger vi altid op på den med såvel den pågældende gadehverver som med teamet. Det er vores mulighed for at sikre, at alle har forstået retningslinjerne – og for at få justeret med det samme, hvis det er nødvendigt.

- Det vil vi naturligvis også gøre i dette tilfælde, skriver Merete Gotsæd Falkenstrøm, fundraisingchef i Red Barnet.

Hvad siger du? Red Barnet følger spændt med i afstemningen.

 

399 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere