Tog-fører til mor med rullestols-barn: Glem det

Det er ikke sjovt at have et barn, der sidder i kørestol, og det er slet ikke sjovt at få blive efterladt på perronen

- Jeg er så forarget så mine tårer næsten løb ned af kinderne på mig.

- Ikke nok med at jeg har en datter i kørestol, så har jeres Tog-fører vist glemt sit service fag rimelig godt og grundigt.

Han svarede ja til at vi kunne komme med
Sådan indleder Katrin B en klage til DSB som hun også har sendt til nationen! For Kathrin - som plejer at tage toget fra Nørreport når hun skal med sin datter til kontrol og undersøgelser på Rigshospitalet - synes at den tog-fører, der lod hende stå på perronen i onsdags, opførte sig så forkert, at han skal have det at vide. Hun håber iøvrigt også, at han aldrig selv kommer til at opleve, hvordan der er at skulle rundt i kørestol eller have en med som sidder i sådan en. Katrhins klage fortsætter nemlig således:

- Jeg og min datter på 4 år som sidder i kørestol kommer ned med elevatoren på Nørreport station og B-toget holder der.

- Jeg får øjenkontakt med chaufføren, og spørger om vi kan nå med, hvilket han svare ja til.

- Jeg siger, at jeg så vil checke ind, men så siger han: Så kan du da glemme det.

Desværre, vi kan ikke hjælpe, sagde metro-stewarder til en mor med barnevogn, da elevatoren ikke virkede. (arkivfoto: Thomas Borberg) nationen Sådan svarede Metro-kontrollør da mor med baby bad om hjælp

Har aldrig oplevet så grim en service
- Så siger jeg, jamen, du skal jo alligevel ud og tage rampen ned for mig - det jo en kørestol, men til det siger han bare:  'Nå, det havde jeg ikke set' og så lukker han dørene og kører.

Ja, jeg kan jo også godt se hvor svært det er, at få øje på en kørestol med to store hjul, og eftersom hun ikke er placeret bag mig, men foran kan jeg virkelig ikke se, hvordan han kan overse at det er en kørestol.

- Der var andre som overværede denne episode og de var mildest talt også forarget.

- Jeg har aldrig oplevet så grim en service før, og kan da slet ikke forstå man som menneske kan opføre sig sådan.

Håber ikke han selv ender i kørestol
- Det føltes næsten som om at min datter var ham en belastning og jeg håber aldrig for den pågældende chauffør, at han selv skal rundt i kørestol eller have en med som sidder i sådan en.

 

- Måske er det ikke en voldsom ting, men for mig som mor med et barn i kørestol og en lang sygdoms fortid, gør det ret ondt, hvilket jeg ikke synes andre skal komme ud for, skriver Katrin, der heller ikke er begejstret over den service Movia yder folk i kørestol, fordi der skal man selv kunne tage rampen ned og betjene dem.

DSB: Vi beklager oplevelsen
Anette Haugaard, underdirektør i DSB, har kigget på sagen og sendt denne kommentar:

- Den oplevelse Kathrin B. beskriver er ikke, den vi ønsker vores passagerer skal stå tilbage med, når de skal med toget.

- Derfor vil jeg også gerne beklage oplevelsen over for både Kathrin B. og hendes 4 årige datter, uanset hvilke konkrete forhold, der har gjort sig  gældende  i situationen.

- Vores lokomotivførere i S-togene er alle uddannede og instrueret i at være behjælpelige over for passagerer, der sidder i kørestol.

- Det sker flere gange om dagen, at de forlader førerrummet og går ud og lægger rampe ud, siger Anette Haugaard, underdirektør i DSB, men hvad siger du?

Synes du folk i kørestol får god service?

1 af 2 
2 af 2