Vaccinebrev provokerer: Jeg er ikke et fjols

Mange ældre synes det er bøvlet at bestille vaccine-tid. Der mangler f.ex. kontakt-informationer, der gør det vanskeligt for folk uden computere - og så er det tilsyneladende meget vanskeligt at booke tid.

- Jeg hedder Tove, jeg er 77 år.

- Jeg er fritaget for computer og den slags, og derfor modtog jeg forleden i postkassen, det fem sider lange brev fra myndighederne/Statens Serum Institut om, at jeg kan blive vaccineret.

- Tak for det.

- Men helt ærligt, det er er sgu noget bras, staten sender ud.

Så bliver jeg sgu sur
Sådan lyder det i nationen!-telefonen fra Tove i Svendborg, der synes staten svigter de ældre. For i det lange brev Tove har modtaget fra Statens Serum Institut om vaccine, var der nemlig hverken telefonnummer til dem, hun skulle kontakte for at bestille en vaccine-tid. Og der var heller ikke heller ikke noget nummer til dem, der hjælper ældre med transport.

nationen! har sendt Toves brev til Statens Seruminstitut, og bedt dem svare på, om det kun er Tove, der har problemer. Og om de vil hjælpe de ældre med at sætte de telefonnumre, Tove savner, ind. Men de er ikke vendt retur, selv om de modtog henvendelsen i fredags.

Toves brev - som hun håber du vil dele til alle, der kender nogle ældre, der skal vaccieneres - fortsætter nemlig således:

De skal tænke sig bedre om
- Jeg fandt så det landsdækkende nummer, og ringede i samlet tre timer fordelt på seks opkald over to dage, og fik en tid i Kolding.

- Og det lykkedes mig så også at finde transport, selv om det også krævede adskillige opkalds.

- Undervejs  tænkte jeg mange gange på, at den procedure var latterlig, og at mange nok ville give op, og da jeg nu ser at medierne skælder ud på os ældre, fordi vi ikke melder os til vaccine, ja bliver jeg sgu sur.

Vi er ikke fjolser bare fordi vi er gamle
- Vi er ikke fjolser, og de skal tænke sig bedre om, skriver Tove.

nationen! skrev til Seruminstituttet i fredags, men de er ikke vendt retur med svar på de manglende telefonumre i brevene til de ældre. Til gengæld har nationen! modtaget flere henvendelser fra to 'børn', der begge har kæmpet med at bestille vaccinetid til deres ophav.

Deres brokkebreve kan du læse nedenfor, men hvad tænker du om vaccinebooking-systemet?

Datter raser: Ingen ledige tider til mor

- Jeg er egentlig rasende. Min mor har arbejdet på et hospital i over 20 år (med sygedage, der kan tælles på én hånd) og gik på pension for knap 10 år siden.

- Desværre bliver hun syg og diagnosticeret med uhelbredelig kræft for et par år siden og er idag i livsforlængende kemoterapi.

- Sidste torsdag d. 7/1 modtager hun endelig en besked i e-boks om, at det er hendes tur til vaccination ... og lige siden har hun (og jeg) desperat forsøgt at få en ledig tid! Men indtil videre har det været umuligt!

- Vi har siddet klar kl. 08 hver morgen, når telefonerne til booking åbner - og vi har elektronisk forsøgt løbende med nem-id, men uden held.

- Ingen ledige tider. Og ingen ved, hvornår der kommer nye ledige tider.

Anonym datter

-----------------------------------

 

- Jeg sidder her med min mor, som er først i firserne, og skal hjælpe hende med at få en tid til Frøken Corona vaccine.

- Troede faktisk at det var lige til, men hold nu op noget bøvl.

- Det går helt fint med at logge ind på siden www.vaccine.dk og skrive personens tlf nr., men så starter balladen.

- For det er ikke til at finde en tid nogen steder.

- Det smarteste ville jo være, at man kunne se om de forskellige datoer var optaget, for eksempel kunne de optagede datoer jo stå med rødt, så man ikke behøvede at gå ind på samtlige datoer for at finde ud af om den er optaget.

- Jeg har brugt timevis og været inde på samtlige steder, som de vacciner - selv i Jylland og på Bornholm alt optaget.

- Til sidste ringede jeg til Corona-linjen, som sagde: 'Så må du gå på et par gange om dagen og se om der er kommet nyt tider frem'.

- Jeg syntes det er håbløst.

Anonym datter

 

 

 

 

1 af 2 
2 af 2 
270 kommentarer
Vis kommentarer