Vild debat: Bro bliver gratis

Gælden på Kronprinsse Marys Bro på 1.1 milliarder er netop blevet betalt med penge fra staten, så nu er det gratis at køre på Kronprinsse Marys Bro. Broen forbinder Nordsjælland med Hornsherred. Men skal det også være gratis at køre fra Sjælland til Fyn?

Nu har Danmark kun én betalingsbro - Storebæltsbroen. I to år og fire måneder kostede det penge at krydse Kronprinsesse Marys Bro (billedet til højre), men nu er gælden betalt. Arkivfoto: Thomas Borberg/Jens Dresling
Nu har Danmark kun én betalingsbro - Storebæltsbroen. I to år og fire måneder kostede det penge at krydse Kronprinsesse Marys Bro (billedet til højre), men nu er gælden betalt. Arkivfoto: Thomas Borberg/Jens Dresling
Følg nationen!

- Så kan de gøre det samme med Storebæltsbroen næste gang

Sådan skriver Line S. i en meget populær kommentar (110 likes) på sn.dks Facebook om den ene af Danmarks to indenrigs-betalingsbroer - den der hedder Kronprinsse Marys Bro.

Broen er nemlig nu blevet gratis at køre på. Staten har simpelthen betalt gælden.

Storebæltsbroen kostede 26 milliarder
Siden åbningen i september 2019 har det ellers kostet 14 kr for en personbil og 41 kr for lastbil at passere - og Line er langt fra den eneste, der synes at folketingspolitikerne, der har droppet at hive penge ind for hver bilist, burde gøre det samme med Danmarks anden betalingsbro: Den over Storebælt.

Storebælts gæld er betalt i 2032

Anlægssummen for Storebæltsforbindelsen udgjorde ved ibrugtagningen i 1998 ca. 26,44 mia. kr. i løbende priser (svarende til ca. 38,1 mia. kr. i 2020-priser). Vej og jernbane tegner sig omtrent for hver sin halvdel af anlægssummen.

Hele anlægssummen inklusive renter betales tilbage udelukkende af brugerne, dvs. bilisterne og Banedanmark. I 2020 betalte bilisterne 2.578 mio. kr. i broafgift, mens det årlige vederlag fra Banedanmark udgjorde 295 mio. kr.

Ved udgangen af 2020 udgjorde A/S Storebælts rentebærende nettogæld ca. 18,5 mia. kr. Gældsafviklingen har i 2020 været på 0,4 mia. kr.

I dag lander tilbagebetalingstiden samlet set på 34 år, hvorved gælden forventes tilbagebetalt i 2032. Tilbagebetalingstiden er uændret i forhold til 2019.

Kilde: Sund og Bælt

 

Storebæltsbroen kostede 26 milliarder at bygge - halvdelen af prisen var jernbaneforbindelsen. I 2020 betalte bilisterne 2,5 milliarder i alt for at passere broen, og allerede i 2017 kunne nationen! bringe denne artikel:

Har betalt 42 mia for bro til 23 mia: Skal være gratis nu

Skel i familien
Og nu mener Line og en stor del af de 236 andre danskere, der har kommenteret at Kronprinsesse Marys Bro nu bliver gratis, at det er på tide at danskerne skal kunne køre gratis over Storebælt:

- Man skulle stille det op til høring i Folketinget for at se hvilke partier, der vil være med til at gøre Storebælt broen gratis for alle os i Danmark.

- Det er nu eneste indenrigs bro, der giver økonomisk skel mellem familie og venner og udgifter til og for erhverv og arbejdskraft, skriver Jan Ø således, og Anne B. har et forslag, der helt sikkert kan sætet gang i debatten:

Betal for at komme fra Amager til Sjælland
- Man kunne jo gøre Langebro, som forbinder Sjælland og Amager, til betalingsbro.

- Så kan det være at københavnerne fik øjnene op for hvad det betyder, skriver Anne, men hvad synes du?

 

Mit EB

Opret en gratis konto og få adgang til:
miteb-dagensvigtigste.jpg

Dagens vigtigste

Redaktionen udvælger dagens vigtigste artikler, så du altid er opdateret på det nyeste fra ind- og udland

miteb-lokalenyheder.jpg

Lokalt

Hold dig opdateret på vejr, trafik, bolig- og erhvervsnyheder i din kommune.

miteb-follow.jpg

Følg emner

Abonnér på de emner, der interesserer dig, så du aldrig går glip af noget.

miteb-saved.jpg

Gem artikler

Læst noget interessant? Gem artiklen til senere.

Langt de fleste pampere ender heldigvis med at blive drivvåde