Vognmand forudser ballade: EU-regel truer studenter-kørsel

Adskillige vognmænd er rasende på Rigspolitiet, der fra i år kræver at veteran-lastbiler/busser skal have installeret et kontrol-apparat til 15.000 kr

Tidligere har veteranbiler fået dispensation fra EUs regler om kontrolapparat, men i år vil Rigspolitiet ikke dispensere. (arkivfoto: Jens Dresling)
Tidligere har veteranbiler fået dispensation fra EUs regler om kontrolapparat, men i år vil Rigspolitiet ikke dispensere. (arkivfoto: Jens Dresling)

- Jeg har en samling af 28 historiske Mercedes veteran lastbiler fra 50'erne, som kun bruges til veteranbilkørsel.

- Men 4-6 dage om året lejes de ud til studenterkørsel.

 

Nu siger de jeg skal have kontrolapparat
- I den forbindelse har jeg fået oplyst, at der fremover skal monteres et kontrolapparat i lastbilerne, hvis de bruges til studenterkørsel., idet TungVognsSpecialisten har fået oplyst fra Rigspolitiet, at der ikke længere kan gives dispensation.

- Det er teknisk set et stort problem at montere et sådant kontrolapparat i så gamle lastbiler med et meget begrænset el-system, og omkostningerne beløber sig derfor til mellem 330.000 kr. og 380.000 kr. + moms for at montere et analogt kontrolapparat i mine lastbiler.

 

Det har de aldrig krævet før
Sådan skriver Flemming C fra Jysk Festkørsel/CMC LIMOUSINE SERVICE til nationen!, om den situation han og andre vognmænd, der plejer at køre studenter rundt fra hus til hus, er havnet i.

Tidligere har han nemlig fået dispensation fra EUs forordninger om kontrolapparater og køre-hviletids-regler, når det handlede om studenterkørsel, men i år har Rigspolitiet tolket EU-reglerne noget skrappere. Det fremgår på Tungtvognsspeciliatsen.dk og også af dette svar på et spørgsmål, Venstres Karsten Nonbo, har stillet til justitsministeren:

De bliver jo studenter hvert år
- Rigspolitiet finder ikke, at kørsel i veterankøretøjer med studenter eller lignende kan anses for at være transport under ekstraordinære omstændigheder.

- Studenterkørsel forekommer regelmæssigt, og virksomhederne har mulighed for at planlægge kørslen med et køretøj med kontrolapparat installeret.

- Studenterkørsel i veterankøretøjer udføres i konkurrence med andre aktører, der er underlagt køre-/hviletidsreglerne.

Dispensation kræver tilladelse fra EU
- Det ville medføre en konkurrencemæssig fordel, hvis studenterkørsel i veteranlastbiler kunne udføres uden at overholde disse regler. Udover hensynet til en fair konkurrence taler også hensynet til chaufførens arbejdsforhold og færdselssikkerheden imod at lade erhvervsmæssig studenterkørsel.

Hvis de stopper os bliver der ballade
- For så vidt angår dispensation fra kravet om anvendelse af kontrolapparat i veteranlastbiler kan det oplyses, at medlems-staterne kun efter godkendelse fra Kommissionen kan tillade, at transport, der foregår under ekstraordinære omstændigheder, undtages fra bestemmelserne, skriver Rigspolitiet, men Flemming fra Jysk Festkørsel synes det er noget pjat - og Allan Pedersen fra Sjælland, der ejer 25 veteranlastbiler, som skal ud og køre studenterkørsel til sommer, opfordrer alle vognmænd med veteranlastbiler uden kontrolapparat til at køre alligevel:

-  Vi kører, og så må politiet rejse sigtelser.

- Hvis de nægter at lade os køre videre, så bliver der ballade, siger Allan Pedersen til sn.dk.

Men hvad siger du? Skal veteranbiler, der vil ud og køre med studenter, have dispensation fra EU-forordningerne om henholdsvis køre- og hviletid og kontrolapparater?

 

1 af 3 
2 af 3 
3 af 3 Tidligere har veteranbiler fået dispensation fra EUs regler om kontrolapparat, men i år vil Rigspolitiet ikke dispensere. (arkivfoto: Jens Dresling)
0 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere