Youssef troede VW betalte for kæde-problem: Det gør VW ikke

Han betalte 173.000 for en brugt Golf, men desværre viser det sig, at den er 'overkørt' med 20.000 km i forhold til VWs serviceintervaller. Forstår du godt han er vred?

- Jeg købte bilen for ca. 1,5 år siden, og lige pludselig - da jeg skulle starte bilen - kunne den ikke starte.
 
- Jeg troede selvfølgelig ikke, det var motoren eller kæden, det var galt med, så jeg kontaktede automester og fik ham til at kigge på den.

- Han kunne konstatere med det samme, at det var kæden, der var blevet for lang og ødelagt indre dele i motoren.

Se også: Problemer med VW-motorer

Vær klar til at betal 15.000
Sådan indleder maskinmesterstuderende Youssef et brev til Ekstra Bladet om et være VW-ejer og tro, at VW vil tage ansvar for en VW med de meget omtalte kædeproblemer - og så finde ud af, at den VW man har betalt 170000 kr for mangler et afgørende vigtigt stempel i servicebogen. Youssefs brev - som VW kommenterer nedenfor - fortætter således:

- Min Automester henviste mig direkte til Volkswagen, da han havde oplevet det før med en andet TSI-model .

- Jeg kontakter selvfølgelig Volkswagen og bestiller tid hos dem d. 22 marts 2016, og fortæller dem om problemet.

 

Den havde ikke fået service efter de første 30.000
- I starten sagde de, at jeg ville hurtig få et svar fra dem, men jeg ventede og ventede, så ringede en fra Gladsaxe Volkswagen og fortalte, at de ikke kunne hjælpe, da jeg ikke havde fået lavet alle service hos dem, og at - hvis de skulle se hvad der er præcis sket med motoren - krævede de at jeg skulle være klar til at betale 15000 kr.

- Det sagde jeg selvfølgelig nej tak til. Dagen efter ringer han igen - nu med en anden undskyldning..

- Nu siger han, at bilen ikke blev serviceret i de første 30000 km eller inden for 2 år.

Føler mig snydt - jeg købte bilen i god tro
- Jeg har selvfølgelig købt bilen i god tro.

- Troede de ville dække alt med bilen, ligesom deres tidligere direktør har været ude på TV og sige, at de dækker alt, hvis kæden fejler noget.

- Nu står jeg med en bil der ikke kan kører efter 1,5 år og føler mig snydt, når både deres direktør går ud på åben skærm og fortæller om at de dækker eller når FDM vælger at sige, men ikke skal være bange for at købe de modeller, som de har nævnt, skriver Youssef, der i dag har fået endelig besked fra VW. Svaret lyder således:

50.000 er 20.000 km for meget
- Youssefs bil har ikke overholdt den foreskrevne service, men er blevet overkørt med hele 20.000 km før den første service er foretaget, dvs at bilen først er blevet serviceret ved 50.000 kørte kilometer og ikke ved de 30.000, som er foreskrevet som serviceinterval fra fabrikken.

- Dermed er bilen misligholdt fra ejerens side og derfor kan vi ikke yde kulance på reparation af bilen.

- At man netop skal overholde service (og det behøver ikke være foretaget af os - det kan også være hos et uautoriseret værksted) er absolut ENESTE betingelse, vi har haft i forhold til kædereparationerne og det er eneste betingelse, som vores direktør har kommunikeret overfor pressen og kunderne.

VWi kan ikke betale for kunders misligehold
- Havde det været inden for en bagatelgrænse, havde vi selvfølgelig set igennem fingre med det, men 20.000 km er alt, alt for mange kilometer over det acceptable.

- Vi kan selvfølgelig ikke betale for kunders mislighold af bilen, det tror jeg de fleste vil være enige med os i - spørg gerne FDM om deres holdning.

- Ellers vil vi jo havne i en situation, hvor vi skaber præcedens for, at alle vores kunder kan komme og forlange biler repareret på vores regning på trods af, at de ikke har vedligeholdt deres serviceeftersyn - det vil være helt urimeligt.

Sig den er købt under falske forudsætninger
- At det ikke er Youssef, der ikke har overholdt service, er jeg med på og det er rigtig synd for ham, hvis han har købt bilen som fuldt serviceret, skriver VW, der anbefaler, at Youssef kontakter sælger, og fortæller, at handlen er sket under flaske forudsætninger, og derfor børe gå om, medmindre Youssef ER blevet gjort opmærksom på, at bilen ikke havde fuld servicebog da han købte den - og dermed formodentlig har fået et pænt stort afslag i købsprisen på baggrund af dette:

- Så er det Youssef selv, der har gamblet med standarden på bilen og derfor også selv må bære ansvaret efterfølgende, skriver VW, men hvad mener du?

Hvad ville du gør hvis du var Youssef? 

 

1 af 2 
2 af 2 
249 kommentarer
Vis kommentarer
Hent flere
Mest læste på ekstrabladet.dk
Forsiden lige nu
Plus anbefaler
Hent flere