26 lande til modangreb på EU's flyskat

En europæisk flyskat møder hård modstand fra store dele af verden, men EU nægter at opgive afgiften

USA, Rusland og 24 andre lande har fundet frem til, hvordan de kan undgå en omstridt EU-lov, der pålægger flyselskaber at betale en særlig klimaafgift, hver gang de lander eller letter i europæiske lufthavne.

Landene kan blandt andet nægte at betale afgiften, indgive en formel klage over afgiften til FN's luftfartsorganisation eller selv indføre afgifter, der kun rammer EU's flyselskaber.

Den massive modstand over for klimaafgiften har fået flere til at varsle en handelskrig rettet mod EU. Men trods truslerne står EU fast: afgiften består.

- Det må være sådan, at man ikke kan true Europa til en anden lovgivning, end den de 27 lande og et stort flertal i EU-Parlamentet har gennemført for adskillige år siden, siger klimakommissær Connie Hedegaard.

Hun mener ikke, at de utilfredse lande vil få succes med specifikt at kræve afgifter fra europæiske flyselskaber.

- EU's lovgivning respekterer de internationale aftaler. Det vil det ikke gøre, hvis man laver en skat, der kun gælder for nogen. Det ville være det samme som at lave en skat, der kun gælder for dem, der bor i Jylland, siger Connie Hedegaard.

Den danske kommissær glæder sig over, at flere af landene nu vil have en fælles, international aftale, men efterspørger et konkret svar på, hvad de vil spille ind med ved forhandlingsbordet.

- Vi går kun ind for international lovgivning, hvis den er mindst lige så god, som den vi har nu, understreger Connie Hedegaard.

Hun tror, at de flyrejsende er villige til at betale ekstra for billetten og bidrage til klimakampen.

- Det er altså et par euro, vi taler om. Det er mindre, end en kop kaffe koster i lufthavnen, siger Connie Hedegaard.

Hvis flyselskaber ikke betaler klimaafgiften i lufthavnene, risikerer de bøder og i yderste konsekvens et forbud mod at benytte de europæiske lufthavne.

0 kommentarer
Vis kommentarer