Rivaler danner fælles front mod Idemøbler

De danske møbelkæder Danbo Møbler og Smag & Behag indleder et nyt strategisk samarbejde med de to svenske kæder Svenska Hem og Möbelmästarna

Havemøbler fra Ide Møbler
Havemøbler fra Ide Møbler

Det skriver dagbladet Børsen.

Med en samlet omsætning på næsten 2 mia. kr. og 120 butikker udfordrer det nye samarbejde kapitalfondsejede Idemøbler, der også har store nordiske ambitioner.

Sortimentet hos det nye samarbejde og i Idemøbler ligger tæt på hinanden, og det er da også Idemøbler, som det dansk-svenske makkerskab ser som hovedkonkurrenten.

»Vi vinder markedsandele, vi tjener penge, og vi går ind i et nordisk samarbejde. Vi tror på, at vi kan vinde yderligere markedsandele i de kommende år. Hvis man ser på sortiment og pris, er der ikke tvivl om, at Idemøbler er dem, som ligger tættest på os,« siger Thomas Hagerup, der er adm. direktør for In2house, som er det fælles kædeselskab for de danske butikker.

Fælles indkøb

I første omgang skal samarbejdet give de enkelte butikker fordele især på indkøb og logistik.

De to svenske kæder køber allerede direkte fra producenter i Asien, og det er planen, at de danske virksomheder også skal gøre det for at få billigere produkter.

»Vi har lavet en hensigtserklæring på bestyrelsesniveau. Vi kan se, at leverandørerne er de samme for alle fire kæder, og det er oplagt og se på, hvordan vi kan købe ind samlet,« siger Hagerup.

Fusion en mulighed

Han siger, at tanker om en reel fusion ikke er diskuteret mellem de fire, men at der er en mulighed. »Det er for tidligt at sige, om det kan blive en egentlig fusion. Det er klart, at jeg ikke er imod, at det kan blive et fælles selskab, men det er der ikke nogen aftale om,« siger Thomas Hagerup.

Adm. direktør Mikael Thinghuus fra Iddesign, der ejer Idémøbler og Ilva, synes, at rivalernes samarbejde er en god idé.

Han understreger dog, at han ikke frygter den nye konkurrent og regner fortsat med at vinde markedsandele i de kommende år.

»Det har ikke haft nogen betydning, at Danbo og Smag & Behag har haft et samarbejde, og jeg tror, det vil få marginal betydning for os. Der, hvor man virkelig kan vinde markedsandele, er på sortimentssammensætning, om kommunikation med markedet og om butikskoncepter. Men jeg synes, det er en god idé, og hvis jeg var dem, ville jeg også gøre det,« siger Mikael Thinghuus.

0 kommentarer
Vis kommentarer