Den udenlandske onlinegigant Amazon er endnu ikke kommet til Danmark. Og derfor er tiden knap, mener Dansk Supermarked.
I andre europæiske lande har Amazon således kapret enorme markedsandele, og derfor vil den danske supermarkedskoncern i et nyt vidtrækkende initiativ forsøge at samle alle danske webbutikker som et samlet modsvar til Amazon.
Helt konkret vil man derfor omdanne Wupti.com til en samlet markedsplads, hvor alle danske webbutikker kan sælge deres varer fra, skriver Børsen.
- Budskabet er, at vi tror på, at vi kan samarbejde og konkurrere på samme tid. Jeg tror ikke, vi har et valg, for Amazon kommer, og så skal de danske webbutikker have et modsvar. Og det håber vi, det her kan blive, siger Kenneth Nielsen, koncerndirektør for e-handel i Dansk Supermarked, til erhvervsavisen.
'All in'
I Danmark er markedet stadig præget af rigtig mange små spillere. Den største webbutik herhjemme er således tyske tøj- og skogigant Zalando, som sidder på 2,6 procent af markedet. Men i Tyskland og i Frankrig har Amazon været på plads i flere år og herigennem opnået en markedsandel på hele 30 procent i begge lande. I Storbritannien er andelen 25 procent.
Ideen fra Bilkas ejer er derfor at forebygge dette scenarie ved selv at gøre præcis det samme og dermed komme Amazon i forkøbet.
- Vi går all in med det her initiativ. Hvis vi fremover vil være en signifikant spiller, så er det her centralt. Hvis vi ikke vil gentage situationen fra Tyskland og Frankrig, så bliver vi nødt til at udfordre os selv, siger Kenneth Nielsen.