Annonce:
Annonce:

Boeing siger farvel til et ikon: Sidste 747 bliver leveret

Boeing-747 ændrede luftfart og gjorde det muligt at flyve mellem byer, der aldrig før havde haft direkte rute

Den sidste leverance af Boeing-474 skete tirsdag ved et arrangement nær Seattle. Foto: David Ryder/Reuters
Den sidste leverance af Boeing-474 skete tirsdag ved et arrangement nær Seattle. Foto: David Ryder/Reuters
Annonce:
Følg Erhverv

Tirsdag sagde den amerikanske flyproducent Boeing farvel til et ikon, da den for sidste gang leverede et fly af typen 747, der også er kendt som jumbojetten.

Siden 747 kom på vingerne for første gang i 1970, har det fungeret som fragtfly, rutefly, transport for Nasa's rumfartøjer og præsidentflyet Air Force One. Det skriver nyhedsbureauet AP.

Flytypen har revolutioneret rejsebranchen og gjort det muligt at flyve direkte mellem byer, der aldrig før havde haft direkte ruter.

Pludselig kunne der være 350-400 passagerer om bord, hvilket var mere end en fordobling i forhold til det daværende niveau.

Flyet med den letgenkendelige pukkel blev kendt som Himlens Dronning.

I løbet af de seneste 15 år har både Boeing og den europæiske rival Airbus lanceret fly, der er mere profitable og brændstofeffektive, og derfor er der ikke længere samme behov for 747'eren.

Annonce:

Kvinder fortæller om rystende jobsamtaler: - Følte mig som et dyr

Den britiske milliardær Richard Branson startede et flyselskab med ét 747-fly.

Branson grundlagde flyselskabet Virgin Atlantic i 1984, efter at han havde skaffet et brugt Boeing-747.

- Det gav USA og Boeing en ledende rolle i luftfart, siger Branson til Reuters tirsdag, hvor det sidste Boeing-747 leveres til fragtselskabet Atlas Air.

- Det er okay til den lejlighedsvise rummission, men brændstofpriserne for dagligt at flyve over Atlanterhavet er bare for høje nu. Så farvel til et vidunderligt bæst.

Tusindvis af nuværende og tidligere Boeing-ansatte havde samlet sig nær Seattle tirsdag for at overvære den sidste leverance af jumbojetten.

Spionfly og nattog bragte Zelenskyj sikkert til USA

Selv om produktionen af jumbojetten nu stopper, vil man dog stadig kunne se den på himlen.

Flåden af 747'ere kommer nemlig til stadig at holde de kommende årtiet - især når det kommer til fragtfly.

Boeing-747 har været den amerikanske præsidents fly siden 1990, og det ventes også, at Boeing kommer til at varetage optager for Det Hvide Hus fremover.

I øjeblikket er to Air Force Ones i gang med at blive modificeret, så de kan erstatte de nuværende fly, skriver AFP.

Annonce:
Annonce:
Annonce:
Spar med
Det kan du spare
Elpris lige nu
Vestdanmark
-
kr. pr. kWh*
Østdanmark
-
kr. pr. kWh*
Annonce:
Så er hun alligevel dansker
Annonce:

Hvilke nyheder skal vi vise her?

Med en gratis bruger kan du selv vælge!
Så er du altid opdateret på lige præcis det, der interesserer dig. Læs mere

Brugervilkår - Har du en bruger? Log ind

Annonce:

Bagholdet

Annonce:
Annonce: