Bryggeriet Carlsberg har sidste år solgt større mængder specialøl og cider, og det har hjulpet til med at løfte de økonomiske resultater.
Det viser seneste årsregnskab fra Carlsberg, der er blandt de største bryggerier i verden.
Af regnskabet fremgår det, at mængden af solgte specialøl er vokset 16 procent målt på solgte volumener i løbet af året.
Samtidig er den solgte mængde af bryggeriets globale cidermærke, Somersby, steget med 14 procent.
Det har hjulpet til med at give en omsætning for året på 65,9 milliarder kroner, hvilket er en stigning på fem procent i forhold til året før.
Overskuddet før skat voksede samtidig med 20 procent til 10,2 milliarder kroner. Overskuddet er Carlsbergs største set over flere år.
Cees 't Hart, der er administrerende direktør hos Carlsberg, udtrykker i en kommentar til regnskabet glæde over resultaterne i 2019.
Han kan derudover fortælle, at resultaterne kommer bryggeriets aktionærer til gode.
Carlsbergs bestyrelse har således besluttet at foreslå at løfte udbyttet til aktionærerne med 17 procent til 21 kroner.
Dertil foreslås det at indlede et aktietilbagekøbsprogram på fem milliarder kroner.